06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten TOS
    • WereldTOSdag
    • Nascholingsaanbod
      • Opties nascholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • Downloads en links
      • SMARTlinks
      • HAND-OUT Deelnemers

    Smartonderwijs Blogs

    Niet Passend en niet Inclusief

    3/26/2025

    0 Comments

     
    Afbeelding
    Maart 2025

    Wat is TOS? TOS is de afkorting voor Taalontwikkelingsstoornis. Kinderen maar ook jong)volwassenen ondervinden problemen in de Communicatieve redzaamheid.  Een TOS komt bijna nooit alleen. Bij TOS zien wij Veel overlap met andere onderliggende problemen. ‘De wetenschap beschrijft hierbij een kleurenpalet van stoornissen, sociaal emotionele problemen en van    beperkingen in de informatieverwerking, Executieve functies en dus ook op gedragsniveau’. (C. Vissers, 2022 )
    Het is de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis die het minst bekend is.
    Problemen in de Communicatieve redzaamheid betekent 'het begrijpen en begrepen worden in een sociale context door het inzetten van verbale en/of non-verbale communicatieve vaardigheden.’

    Thuiszitter?Veel leerlingen met TOS dreigen thuiszitters te worden.
    Met enige regelmaat word ik gebeld door ouders van kinderen en jongeren met TOS die vastlopen in het ondersteuningstraject. Ouders met vragen en zorgen op het gebied van;

    -       Geen ondersteuning cl 2 krijgen terwijl er wel al eerder een TOS is vast gesteld. De ondersteuning loopt af of is niet gestart.
    -Kinderen die een TOS hebben als diagnose, maar een te hoge IQ en geen ondersteuning krijgen.

    -       Leerlingen die vanuit het cl 2 onderwijs worden teruggeplaatst, maar binnen het reguliere onderwijs ‘verzuipen’ en waarbij de onderwijsbehoefte niet gezien wordt, maar wel het gedrag.

    -       Ouders die vertellen dat hun kind TOS heeft maar dat er gesold wordt tussen de clusters en regulier onderwijs aangeeft handelingsonbekwaam te zijn.

    -       Cluster 4 wordt als een optie aangedragen i.v.m. het gedrag dat vanuit frustratie ontstaat. 

    - Ouders vragen hoe ze scholen van informatie kunnen voorzien omdat scholen handelingsverlegen zijn.

    -   Maar ook zoals de ervaring van een ouder hieronder....... kinderen die uiteindelijk thuiszitters worden en dit anno 2025!

     Te intelligentZo ook deze ouder en dochter.  Deze ouder heeft een dochter die al bijna 2 jaar thuis zit met haar dochter die een zware TOS heeft!! Cluster 2 wil eerst een observatie, maar ondertussen wordt er beweerd dat ze ‘te intelligent’ is en zij zich binnen deze setting zou gaan vervelen. Waar is passend onderwijs gebleven? Hoezo op weg naar inclusief onderwijs? Ouders geven aan dat eenieder die betrokken is bij deze leerling, van het ziekenhuis tot de onderwijszorgconsulent, heeft aangegeven dat er met spoed onderwijs nodig is. Toch wordt er nog altijd niets geregeld en raken naast de leerling ook de ouders in een isolement. Het zelfbeeld, de sociaal-emotionele ontwikkeling van dit meisje is in het gedrang, nee het is in gevaar. Succeservaringen ontbreken...
    De gevolgen zijn dat dit meisje steeds verder geïsoleerd raakt, boos en gefrustreerd is en zich terugtrekt.

    Wat is er door deze ouder al gedaan:
    -       Samenwerkingsverband is betrokken.
    -       Gesprekken met cluster 2
    -       Onderwijsinspectie benaderd
    -       Onderwijsconsulent kan ook geen kant op.
    -       Simea is benaderd
    TOS hoort niet per definitie in een setting waar taal geen primaire focus heeft
    Ook bij deze leerling is cluster 4 aangedragen als setting. In feite kunnen wij ('ongewenst') gedrag niet los zien van de problemen die een TOS met zich mee kan brengen. Een kind met TOS hoort niet per definitie in een setting waar taal geen primaire focus heeft, maar de focus op gedrag ligt. Dan wordt er alleen naar ‘gedrag gekeken’ en wordt de kern – de taalproblematiek – onvoldoende opgepakt en krijgt de communicatieve redzaamheid onvoldoende aandacht.
    Moeder heeft alles geprobeerd, van bezwaarprocedures tot contact met de staatssecretaris. Maar er verandert tot op heden nog niks. Zowel Albert Neef als ik en mogelijk ook anderen uit het veld, hebben deze ouder gesproken, geprobeerd mee te denken en zijn ook wij vastgelopen in mogelijke opties.

    Dit is niet een op zichzelf staand geval. Wij hebben het afgelopen jaar zóveel van dit soort verhalen gehoord. En dat frustreert!! Kinderen die tussen wal en schip vallen, ouders die compleet vastlopen in het systeem en nergens een oplossing vinden. En dan moet inclusief onderwijs nog starten. Dit meisje mag (!!!) niet langer wachten. Ook zij heeft recht op een toekomst met onderwijs, plannen maken en een onderwijsplek waar zij gehoord en gezien wordt. 

    Soms krijg je een engel op je padTijdens mijn lezing afgelopen week vertelde een cluster 2 leerkracht bevlogen haar verhaal. Een leerling met TOS zou mogelijk niet geplaatst worden in deze cluster 2 setting i.v.m. gedragsproblemen. Zij vroeg of zij het een jaar mocht proberen. Deze leerling met TOS kwam duidelijk tot rust en had een veilige plek waar hij kon deelnemen aan het onderwijs met succeservaringen.
    Wat een geluk voor deze leerling dat deze leerkracht op zijn pad kwam.Wij kunnen niet vertrouwen op engelen op ons pad, maar moeten kunnen vertrouwen op een goed onderwijssysteem voor elk kind!!
    Ook namens Albert Neef,
    Bernadette Sanders

    Deze blogpost vindt je als PDF op de pagina met artikelen.
    #Thuiszitters #TOS #Taalontwikkelingsstoornissen
    0 Comments

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2025
      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Lid  NVO
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages



    Samenwerkingen
    SMARTlinks
    Artikelen
    ​Downloads
    Nascholingsaanbod
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top