Nascholingsaanbod: Interactieve lezingen, masterclasses en workshops
Voor scholen en instellingen
Enkele reacties:
Lezing op het Medilex congres op 12-12-2019 'Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis'
De presentatietechniek van Bernadette Sanders-Rosbergen? 4,50 1 = laag 5 = hoog
De inhoud van Bernadette Sanders-Rosbergen's bijdrage? 4,54 1 = laag 5 = hoog
Opmerkingen van de bezoekers:
De presentatietechniek van Bernadette Sanders-Rosbergen? 4,50 1 = laag 5 = hoog
De inhoud van Bernadette Sanders-Rosbergen's bijdrage? 4,54 1 = laag 5 = hoog
Opmerkingen van de bezoekers:
- Prettige en persoonlijke presentatie, veel do's en dont’s, bruikbare informatie + boek.
- Heel bruikbaar, concreet en meteen toepasbaar. Goede tips.
- Bruikbare tips en praktische voorbeelden.
- Fijne verdieping op de theorie.
- Duidelijk en prettig en humor!
- Ontspannen, goede voorbeelden. Duidelijk en heldere informatie.
- Inspirerend en to the point.
- Het was een goede gedegen inhoudelijke presentatie, die door een bevlogen persoon gegeven werd.
- Helder en toegankelijk.
- Heel interessant, had van mij wel een hele dag mogen duren.
- Ze vertelde prettig. Wilde veel vertellen in korte tijd, dat bewijst ook haar expertise en passie.
- Een levendige, zeer praktijkgerichte en herkenbare presentatie. Ik had nog uren naar haar kunnen luisteren.
- Positief: veel eigen ervaringen in de presentatie.
- Bedankt voor het delen van je ervaringen uit de praktijk! Zeer leerzaam!
- Duidelijke presentatie, erg boeiend. Wat TOS inhoudt, observatiepunten, feiten, observatiemogelijkhedenkrijgen aandacht en maken veel duidelijk. De vijf kwartier waren zo om! Had zelfs langer gemogen.
- Ik vond het positief om te zien dat Bernadette gedurende de presentaties van collega's zich actief inzette.Daarnaast vond ik het prettig dat ze mijn vragen uitgebreid heeft beantwoord. Het boek van Bernadette ervaar ikals zeer waardevol.
- Goede presentatie. Boeiend!
Een masterclass Taalontwikkelingsstoornissen
Naar aanleiding van het verschijnen van de boeken 'Taalontwikkelingsstoornissen in de klas' , Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind en 'Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en het mbo', verzorgt Bernadette Sanders over deze problematiek (TOS) inspirerende masterclasses/ lezingen voor onderwijsprofessionals, zorgprofessionals en ook voor ouders en andere belangstellende instanties. Tijdens deze masterclass of lezing wordt er ingegaan op de inhoud van het boek, wat betekent dat u kennis maakt met TOS en de gevolgen voor leren, gedrag en de sociaal- emotioneel ontwikkeling. Bovenal maakt u kennis met TOS en wat deze diagnose betekent voor de toekomst van het kind. Voor de aanvraag van een masterclass of lezing, bij uw instelling of bij u op school, kunt u contact opnemen met Bernadette Sanders.
Naar aanleiding van 'De communicatiekaarten TOS' is een masterclass 'In gesprek met de leerling met TOS' een nieuwe optie.
Daarnaast zijn er verschillende onderwerpen met betrekking tot TOS die specifiek toegelicht kunnen worden in een lezing, masterclass of training. Misschien ook een optie om verschillende thema's rond TOS in te kopen als training voor uw team.
Vraag naar de mogelijkheden.
Enkele voorbeeldbeelden voor nascholing over TOS
- Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en begrijpend lezen (schooltaal/ vaktaal).
- Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in relatie tot gedrag en de executieve functies.
- Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en de communicatieve redzaamheid. De invloed op leren in de praktijk, presteren op
school en het sociaal-emotioneel welbevinden
- Wat is TOS, hoe signaleer je en wat zijn de interventies voor in de klas?
- De invloed van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) op het leren lezen en spelling.
- TOS in de klas en de overstap naar het voortgezet onderwijs of het mbo.
- TOS in relatie tot leer- en gedragsproblemen.
- In gesprek met de leerling met TOS.
Reactie van een deelnemer:
"Ik heb de bijeenkomst gisteren als zeer interessant en leerzaam ervaren. Goed om alle informatie nog eens op een rijtje te hebben en fijn dat je zoveel voorbeelden uit de praktijk hebt gegeven. En nu via de downloads nog genoeg om eens rustig door te lezen en met collega's te bespreken. Ik denk dat we met deze informatie in ons achterhoofd toch weer met "nieuwe" ogen naar de kinderen in onze klas gaan kijken. Bedankt daarvoor"!
"Ik heb de bijeenkomst gisteren als zeer interessant en leerzaam ervaren. Goed om alle informatie nog eens op een rijtje te hebben en fijn dat je zoveel voorbeelden uit de praktijk hebt gegeven. En nu via de downloads nog genoeg om eens rustig door te lezen en met collega's te bespreken. Ik denk dat we met deze informatie in ons achterhoofd toch weer met "nieuwe" ogen naar de kinderen in onze klas gaan kijken. Bedankt daarvoor"!
Aandacht voor de zorgleerling met TOS
Binnen het PassendOnderwijs zal er voor elke leerling een plek moeten zijn op een reguliere school, ook voor de leerling met TOS. In de praktijk blijkt vaak dat dit niet altijd haalbaar is voor de zorgleerlingen, zeker wanneer een deel van de leerlingen specifieke aandacht en hulp behoeft. De groepen zijn vaak groot binnen het reguliere onderwijs, de hulpvragen van zorgleerlingen in de klas zijn vaak complex en er zijn te weinig extra handen voor de aandacht en zorg die wenselijk is. Hoe biedt je dan zorg? Het betekent ook dat er van de professional voor de groep kennis wordt verwacht als het gaat om bepaalde ontwikkelingsstoornissen. Om een interventie met succes te starten is naast externe ondersteuning ook enige kennis omtrent de problematiek gewenst.
In de vorm van trainingen, workshops of een inspirerende lezing kan ik teams kennis laten maken met TOS en met de hulpvragen van de leerlingen met TOS. Vaak worden deze hulpvragen uit in gedrag en hoe vertaal je dit naar een hulpvraag?
Praktische adviezen en tips zijn de volgende dag direct toepasbaar in de praktijk.
In de vorm van trainingen, workshops of een inspirerende lezing kan ik teams kennis laten maken met TOS en met de hulpvragen van de leerlingen met TOS. Vaak worden deze hulpvragen uit in gedrag en hoe vertaal je dit naar een hulpvraag?
Praktische adviezen en tips zijn de volgende dag direct toepasbaar in de praktijk.
De mogelijkheden
Scholing, workshops en lezingen op maat
Maatwerk!
Bernadette Sanders, eigenaar van SMARTonderwijs, biedt scholing in de vorm van een lezing, workshops, trainingen of een masterclass op maat. Het scholingsaanbod is voor zorg- en onderwijsprofessionals werkzaam op de voorschoolse opvang, in het (speciaal)basisonderwijs, praktijkonderwijs, (speciaal)voortgezet onderwijs en het mbo. Tevens kan het aanbod ook op maat gemaakt worden voor een inhoudelijke ouderavond.
Er is geen' vaststaand' aanbod, samen met u kijk ik naar de gewenste invulling van met betrekking tot de scholingsvraag van uw team. Samen met u als aanvrager wordt er naar de mogelijkheden gekeken en wordt er een scholingsvorm op maat aangeboden.
In overleg wordt gekeken welke vorm en inhoud het best aansluit bij de wens van de aanvrager.
Elke scholing kan worden afgesloten met een certificaat.
Voor een scholingsvraag en een offerte op maat kunt u contact opnemen met Bernadette Sanders.
Er is geen' vaststaand' aanbod, samen met u kijk ik naar de gewenste invulling van met betrekking tot de scholingsvraag van uw team. Samen met u als aanvrager wordt er naar de mogelijkheden gekeken en wordt er een scholingsvorm op maat aangeboden.
In overleg wordt gekeken welke vorm en inhoud het best aansluit bij de wens van de aanvrager.
Elke scholing kan worden afgesloten met een certificaat.
Voor een scholingsvraag en een offerte op maat kunt u contact opnemen met Bernadette Sanders.