Nascholing over TOS: Interactieve lezingen, masterclass of workshop
De leerling met TOS zichtbaar maken in de klas
Interactieve lezingen, Masterclasses en workshops kunnen worden afgestemd op de onderwijsgroep waarvoor deze wordt aangevraagd. Denk aan docenten in het (speciaal)basisonderwijs, het (speciaal)voortgezetonderwijs, praktijkonderwijs en het mbo, logopedisten, orthopedagogen, ambulantbegeleiders, klassenassistenten, onderwijsspecialisten etc.
Hieronder enkele voorbeelden van lezingen of masterclasses die Smartonderwijs kan aanbieden. Heeft u aanvullende of andere vragen voor de invulling van een studiedag dan ga ik graag met u in gesprek.
Hieronder enkele voorbeelden van lezingen of masterclasses die Smartonderwijs kan aanbieden. Heeft u aanvullende of andere vragen voor de invulling van een studiedag dan ga ik graag met u in gesprek.
Wat is TOS? Hoe signaleer je en wat zijn de interventies voor in de klas?
Tijdens deze bijeenkomst bespreek ik wat TOS is. Hoe komt een 'normale' taalontwikkeling op gang en wat zijn hierin de rode vlaggen?
Er wordt besproken welke problemen leerlingen met een TOS ervaren. Wat signaleer je in de klas? Er komt een stuk theorie aanbod, maar ook veel praktijkvoorbeelden en materialen.
Na deze bijeenkomst herken je leerlingen met deze hulpvraag in de klas en ook de hulpvragen die deze leerlingen hebben.
Wat zijn de observatiemogelijkheden in de klas en welke stappen zijn wenselijk voor een diagnose.
Er wordt besproken welke problemen leerlingen met een TOS ervaren. Wat signaleer je in de klas? Er komt een stuk theorie aanbod, maar ook veel praktijkvoorbeelden en materialen.
Na deze bijeenkomst herken je leerlingen met deze hulpvraag in de klas en ook de hulpvragen die deze leerlingen hebben.
Wat zijn de observatiemogelijkheden in de klas en welke stappen zijn wenselijk voor een diagnose.
Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in relatie tot gedrag en de executieve functies
De executieve functies worden oor wel de uitvoerende aandacht genoemd. Het zijn hogere processen die ons handelen en denken aansturen. Bij het aansturen van ons handelen en denken is onze innerlijke taal een onmisbaar gegeven. Deze relatie tussen handelen en denken en de taal worden in deze module besproken. Wat zijn de onderlinge relaties tussen denken-handelen- communiceren en leren.
Het gedrag dat wij signaleren is over het algemeen een hulpvraag en leerlingen met TOS kunnen deze hulpvraag niet verwoorden. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met TOS problemen ervaren met verschillende executieve functies.
Tijdens deze bijeenkomst krijgt u inzicht in de onderliggende relaties en handelingsgericht adviezen voor in de praktijk.
Het gedrag dat wij signaleren is over het algemeen een hulpvraag en leerlingen met TOS kunnen deze hulpvraag niet verwoorden. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met TOS problemen ervaren met verschillende executieve functies.
Tijdens deze bijeenkomst krijgt u inzicht in de onderliggende relaties en handelingsgericht adviezen voor in de praktijk.
De invloed van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) op het leren lezen en spelling
Veel leerlingen met TOS ondervinden ernstige problemen met het leren lezen en/ of de spellingsvaardigheden. Een groot percentage van de leerlingen met een TOS hebben dyslexie. Leerlingen met TOS ondervinden veelal problemen in de fonologische ontwikkeling en ditzelfde geldt voor leerlingen met dyslexie. Wat is de relatie? Wanneer spreek je van een TOS en wanneer van een dyslexie? Vaak is er sprake van een comorbiditeit, wat hebben deze leerlingen in de klas nodig? Zij worden belemmerd in het taalbegrip, in de communicatieve redzaamheid en ervaren ernstige problemen met het leren lezen. Wat zijn de gevolgen voor school, de toekomst en het welbevinden? Tijdens het volgen van deze module leert u meer over de achtergronden, overeenkomsten, de relatie tussen TOS en (ernstige) leesproblemen. U krijgt praktische adviezen voor in de klas en praktijkvoorbeelden.
Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en begrijpend lezen, schooltaal/vaktaal
Taalbegrip en een goede woordenschat zijn belangrijke voorwaarden voor het begrijpend lezen. Welke problemen ondervinden leerlingen met TOS bij het leren lezen en het leren. Wat zijn de verschillen tussen spreektaal en de taal in de schoolboeken. Schooltaal en vaktaal zijn veelal abstract of bevatten meerdere uiteenlopende betekenissen. Deze module geeft inzicht in de relatie tussen een taalontwikkelingsstoornis en de vaardigheden die nodig zijn bij het leren van schoolvakken. Wat is het belang van een goede technische leesvaardigheid, een goede woordenschat en een goed taalbegrip. Wat signaleer je bij de leerling met een TOS en hoe kan je deze leerling ondersteunen bij zijn of haar hulpvraag.
Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en de communicatieve redzaamheid. De invloed op leren in de praktijk, presteren op school en het sociaal-emotioneel welbevinden
Communicatief redzaam zijn wat betekent dat? Hoe belangrijk is het voor school, leren en in de praktijk om voldoende communicatief redzaam te zijn. Wat is de invloed op de sociaal- emotionele ontwikkeling? Veel gedrag en dat voorkomt uit problemen met de communicatieve redzaamheid wordt vaak niet herkent als een communicatief probleem. (Non) verbale communicatie wordt ook vaak niet of verkeerd begrepen door leerlingen met TOS. Hoe belangrijk is een goede communicatieve redzaamheid voor de toekomst van de leerling in je klas? Wat zijn de hulpvragen van deze leerlingen? Veel praktijkvoorbeelden, observatielijsten en praktische adviezen krijgt u tijdens deze module mee voor in de dagelijkse praktijk.
TOS in de klas en de overstap naar het voortgezet onderwijs (of naar het mbo)
De overstap naar vervolgonderwijs brengt veel veranderingen met zich mee en zeker voor een leerling met TOS. Wanneer de leerling met TOS vanuit het basisonderwijs een overstap gaat maken naar het voortgezetonderwijs gaat er voor deze leerling veel veranderen. Dit vraagt op de eerste plaats veel van het communicatief redzaam zijn. Vanuit een overzichtelijke situatie in de basisschool gaat de leerling dan vaak naar een school die veel complexer is als organisatie, lesprogramma en met betrekking tot de omgeving. Er is veel meer onrust en deze fase in hun leven brengt ook in hun eigen ontwikkeling veel veranderingen met zich mee. Dit alles is voor de leerling met een TOS erg lastig en dit kan van grote invloed zijn op hun welbevinden, sociaal-emotionele ontwikkeling, het leren en zeker op het gedrag.
Bij de overgang van het voortgezet onderwijs naar het mbo zijn er ook veel obstakels voor deze leerlingen. Obstakels met betrekking tot de stages, het zelfstandig werken, het zelfredzaam zijn en het leren. Ook hier speelt de problemen met de communicatieve redzaamheid een grote rol. Uiteraard is er aandacht voor toetsen, repetities en examens in deze onderwijsfase bij leerlingen met een TOS.
Tijdens deze bijeenkomst komen deze grote veranderingen aan bod en worden belicht met praktijkvoorbeelden. U krijgt praktische handvaten voor in de praktijk.
Bij de overgang van het voortgezet onderwijs naar het mbo zijn er ook veel obstakels voor deze leerlingen. Obstakels met betrekking tot de stages, het zelfstandig werken, het zelfredzaam zijn en het leren. Ook hier speelt de problemen met de communicatieve redzaamheid een grote rol. Uiteraard is er aandacht voor toetsen, repetities en examens in deze onderwijsfase bij leerlingen met een TOS.
Tijdens deze bijeenkomst komen deze grote veranderingen aan bod en worden belicht met praktijkvoorbeelden. U krijgt praktische handvaten voor in de praktijk.
TOS in relatie tot leer-en gedragsproblemen
'Ongewenst' gedrag' wordt vaak als eerste gesignaleerd en ook benoemd. Dat er een hulpvraag van de leerling achter schuilt die hij of zij niet altijd kan verwoorden is vaak niet zichtbaar. Leerlingen met TOS kunnen hun hulpvraag veelal niet verwoorden en dit uit zich dan in (ongewenst) gedrag. Het is vaak gedrag dat veel zegt over de facetten die belangrijk zijn voor het leren en dus voor schoolsucces. Het betreft vaak de werkhouding, de concentratie, afleidbaarheid, veel onrust, de taakgerichtheid, doorzettingsvermogen etc. Welk (ongewenst) gedrag laten leerlingen met TOS vanuit onmacht, frustratie en onvermogen in de klas zien? wat gebeurt er als wij het gevoel van autonomie verliezen?
Tijdens deze bijeenkomst gaan wij in op de hulpvragen van de leerlingen met TOS. Wanneer, hoe en waardoor ontstaat het gedrag? Wat is de invloed op school en leren. Aandacht voor oorzaak- en gevolgen de gedragskenmerken bij internaliseren en externaliserend gedrag.
Ook tijdens deze bijeenkomst zijn er praktijkvoorbeelden en veel praktische adviezen waar men in de praktijk mee aan de slag kan.
Tijdens deze bijeenkomst gaan wij in op de hulpvragen van de leerlingen met TOS. Wanneer, hoe en waardoor ontstaat het gedrag? Wat is de invloed op school en leren. Aandacht voor oorzaak- en gevolgen de gedragskenmerken bij internaliseren en externaliserend gedrag.
Ook tijdens deze bijeenkomst zijn er praktijkvoorbeelden en veel praktische adviezen waar men in de praktijk mee aan de slag kan.
Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind tot en met 6 jaar
Een TOS tijdig signaleren
Het is belangrijk dat het kind met TOS vroegtijdig wordt gesignaleerd zodat er tijdig de juiste interventies ingezet kunnen worden. Deze signalering ligt met name bij consultatiebureaus en peuterspeelzalen.
Deze lezing is dan ook voor de onderwijs- en zorgprofessionals betrokken bij het jonge kind.
Belangrijk hierbij is dat men op de hoogte is van de mijlpalen in de taalontwikkeling van het kind en ook dat men weet wat de rode vlaggen zijn en wat men moet doen bij een 'niet pluis' gevoel. Hoe neem je hierin de ouders mee en hoe kan je de taalontwikkeling van het jonge kind al vanaf 2,5 jaar monitoren?
Maar ook aandacht voor de verschillen tussen een taalontwikkelingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis. Wat is een Atypische taalontwikkeling en wat zijn vaak de oorzaken voor een grote achterstand in de taalontwikkeling? Wat zijn de gevolgen met betrekking tot het gedrag, de sociaal emotionele ontwikkeling en het leren wanneer er sprake is van problemen of een stoornis in de taalontwikkeling. Wat kunnen wij deze jonge kinderen bieden in de dagelijkse praktijk?
Deze lezing is dan ook voor de onderwijs- en zorgprofessionals betrokken bij het jonge kind.
Belangrijk hierbij is dat men op de hoogte is van de mijlpalen in de taalontwikkeling van het kind en ook dat men weet wat de rode vlaggen zijn en wat men moet doen bij een 'niet pluis' gevoel. Hoe neem je hierin de ouders mee en hoe kan je de taalontwikkeling van het jonge kind al vanaf 2,5 jaar monitoren?
Maar ook aandacht voor de verschillen tussen een taalontwikkelingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis. Wat is een Atypische taalontwikkeling en wat zijn vaak de oorzaken voor een grote achterstand in de taalontwikkeling? Wat zijn de gevolgen met betrekking tot het gedrag, de sociaal emotionele ontwikkeling en het leren wanneer er sprake is van problemen of een stoornis in de taalontwikkeling. Wat kunnen wij deze jonge kinderen bieden in de dagelijkse praktijk?
In gesprek met de leerling met TOS:
Aan de slag met de communicatiekaarten TOS.
Leerlingen met TOS hebben moeite met het begrijpen en begrepen worden.Vaak zien wij dat zij zich minder uiten of niet op de juiste manier. Maar dat betekent niet dat ze minder behoefte aan communicatie en contact hebben. Ze weten niet altijd wat een TOS inhoudt, en welke invloed een TOS op het dagelijks functioneren betekent. Leerlingen met een TOS vinden het moeilijk om spontaan een gesprek aan te gaan en om een onderwerp te bedenken om over te praten en om de juiste woorden te vinden. Zij hebben vooral extra tijd nodig om de juiste woorden te vinden en de juiste zinnen te formuleren. Het is belangrijk om te ontdekken wat dit betekent voor de leerling.
Inzicht in de ‘eigen’ TOS verbetert de sociale interactie. Het is belangrijk dat leerlingen met TOS inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden en in de communicatieve vaardigheden die zij nog kunnen ontwikkelen. Daarnaast is acceptatie van hun
beperkingen essentieel voor een goede sociaal emotionele ontwikkeling. Het zelfbeeld is bij deze leerlingen in het gedrang en dit is van grote invloed op hun sociaal emotioneel welbevinden.
Tijdens deze bijeenkomst is er aandacht voor de gesprekstechnieken die wenselijk zijn in het gesprek dat je voert met de leerling met TOS, het werken met de communicatiekaarten en het gesprek samen met de leerling in beeld brengen.
Inzicht in de ‘eigen’ TOS verbetert de sociale interactie. Het is belangrijk dat leerlingen met TOS inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden en in de communicatieve vaardigheden die zij nog kunnen ontwikkelen. Daarnaast is acceptatie van hun
beperkingen essentieel voor een goede sociaal emotionele ontwikkeling. Het zelfbeeld is bij deze leerlingen in het gedrang en dit is van grote invloed op hun sociaal emotioneel welbevinden.
Tijdens deze bijeenkomst is er aandacht voor de gesprekstechnieken die wenselijk zijn in het gesprek dat je voert met de leerling met TOS, het werken met de communicatiekaarten en het gesprek samen met de leerling in beeld brengen.