Wat biedt Smartonderwijs aan u?
Nascholing, advies en begeleiding
Voor Peuterspeelzalen, (speciaal) basisonderwijs, praktijkonderwijs, (speciaal) voortgezetonderwijs en het mbo.
Nascholing, Advies & Begeleiding
Binnen het PassendOnderwijs zijn er steeds meer leerlingen die tussen wal en schip vallen. Kinderen met leer- en of gedragsproblemen zonder indicatie of begeleiding vanuit een ambulante dienst. Kinderen die op screeningstesten vooruit gaan, maar nog altijd onvoldoende communicatief redzaam zijn. Kinderen waarvan het gedrag duidelijk een hulpvraag is, maarhoe verhelder je de hulpvraag en welke interventie zet je in? Het kind met problemen in de communicatieve redzaamheid kan zijn of haar hulpvragen niet verwoorden, maar wel tonen met gedrag, internaliserend of externaliserend.
Smartonderwijs kan u online in een Zoommeeting het volgende bieden bij:
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leerlingen met leerproblemen als gevolg van TOS of dyslexie. Veel leerlingen met TOS krijgen vaak geen begeleiding meer van externe instanties zoals cluster 2 wanneer de testgegevens van bijvoorbeeld logopedische testen voldoende groeien, maar er nog altijd grote hulpvragen liggen met betrekking tot de communicatieve redzaamheid. Deze communicatieve redzaamheid is van belang voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling. Het is tevens van belang voor een positieve deelname aan de maatschappij zoals in vriendschappen, stages, samenwerken op school etc.
Het kan zijn dat arrangementen vanuit cluster 2 niet verlengd worden of niet afgegeven worden door IQ scores die te laag zijn of door een logopedische screening met een score die de problematiek voor een arrangement niet volledig meer onderbouwt. Dat betekent niet per definitie dat er geen sprake is van bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis, het betekent dat de problematiek niet ernstig genoeg is voor een arrangement vanuit cluster 2, of dat de hulpvraag niet alleen de primaire stoornis betreft die voor deze instantie centraal behoort te staan . Toch heeft de leerling recht op Passend Onderwijs en heeft de leerling met zijn of haar specifieke hulpvraag behoefte aan hulp en ondersteuning, passend bij de onderwijsvorm en passend bij de leerling en de hulpvraag.
Graag denk ik met u mee en zoeken wij samen naar een passend aanbod voor deze leerling. Met elkaar brengen wij de belemmeringen en de sterke kanten in beeld en de daarbij behorende hulpvraag van de leerlingen. Niet elke leerling met een TOS of dyslexie komt in aanmerking voor een leesarrangement zoals een vergoede (E)ED behandeling of een arrangement vanuit cluster 2, maar wat wel gewenst is voor succeservaringen in de klas. Informeer naar de mogelijkheden van Smartonderwijs.
Bij al deze hulpvragen van de leerkracht, de onderwijsprofessional of van de leerling (/het kind), wil ik graag meedenken en samen ontdekken welke hulpvraag er ligt. Aan de hand van bestaande en relevante onderzoeksverslagen en gesprekken met de betrokkenen en een advies opgesteld wat in een ontwikkelingsplan opgenomen kan worden. Uiteraard wordt hier ook de ouder(s) in meegenomen. Er zullen indien nodig of gewenst data afgesproken worden voor tussentijdse evaluaties zodat er begeleiding op maat komt voor de leerling en de onderwijsgevende.
Neem contact op voor meer informatie of via mail [email protected].
Het is van belang dat deze hulpvraag vanuit de onderwijsinstelling wordt aangevraagd, uiteraard in samenwerking met de ouders. Dit ondersteunt een goede basis en een op succeservaring afgestemde samenwerking.
Samen met de onderwijsinstelling, de ouders/ verzorgers en het kind' de leerling wordt er vanuit een oplossingsgerichte visie gewerkt en wordt er gekeken welke hulp en aanpak wenselijk is.
Smartonderwijs kan u online in een Zoommeeting het volgende bieden bij:
- Advies en begeleiding voor het kind met TOS in het onderwijs en bij de kinderopvang.
- Hulp en advies bij het opstellen van OPP's, handelingsplannen en begeleidingsplannen. Ik denk met u mee.
- Ondersteuning bij het in kaart brengen van de communicatieve redzaamheid in de klas.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leerlingen met leerproblemen als gevolg van TOS of dyslexie. Veel leerlingen met TOS krijgen vaak geen begeleiding meer van externe instanties zoals cluster 2 wanneer de testgegevens van bijvoorbeeld logopedische testen voldoende groeien, maar er nog altijd grote hulpvragen liggen met betrekking tot de communicatieve redzaamheid. Deze communicatieve redzaamheid is van belang voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling. Het is tevens van belang voor een positieve deelname aan de maatschappij zoals in vriendschappen, stages, samenwerken op school etc.
Het kan zijn dat arrangementen vanuit cluster 2 niet verlengd worden of niet afgegeven worden door IQ scores die te laag zijn of door een logopedische screening met een score die de problematiek voor een arrangement niet volledig meer onderbouwt. Dat betekent niet per definitie dat er geen sprake is van bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis, het betekent dat de problematiek niet ernstig genoeg is voor een arrangement vanuit cluster 2, of dat de hulpvraag niet alleen de primaire stoornis betreft die voor deze instantie centraal behoort te staan . Toch heeft de leerling recht op Passend Onderwijs en heeft de leerling met zijn of haar specifieke hulpvraag behoefte aan hulp en ondersteuning, passend bij de onderwijsvorm en passend bij de leerling en de hulpvraag.
Graag denk ik met u mee en zoeken wij samen naar een passend aanbod voor deze leerling. Met elkaar brengen wij de belemmeringen en de sterke kanten in beeld en de daarbij behorende hulpvraag van de leerlingen. Niet elke leerling met een TOS of dyslexie komt in aanmerking voor een leesarrangement zoals een vergoede (E)ED behandeling of een arrangement vanuit cluster 2, maar wat wel gewenst is voor succeservaringen in de klas. Informeer naar de mogelijkheden van Smartonderwijs.
Bij al deze hulpvragen van de leerkracht, de onderwijsprofessional of van de leerling (/het kind), wil ik graag meedenken en samen ontdekken welke hulpvraag er ligt. Aan de hand van bestaande en relevante onderzoeksverslagen en gesprekken met de betrokkenen en een advies opgesteld wat in een ontwikkelingsplan opgenomen kan worden. Uiteraard wordt hier ook de ouder(s) in meegenomen. Er zullen indien nodig of gewenst data afgesproken worden voor tussentijdse evaluaties zodat er begeleiding op maat komt voor de leerling en de onderwijsgevende.
Neem contact op voor meer informatie of via mail [email protected].
Het is van belang dat deze hulpvraag vanuit de onderwijsinstelling wordt aangevraagd, uiteraard in samenwerking met de ouders. Dit ondersteunt een goede basis en een op succeservaring afgestemde samenwerking.
Samen met de onderwijsinstelling, de ouders/ verzorgers en het kind' de leerling wordt er vanuit een oplossingsgerichte visie gewerkt en wordt er gekeken welke hulp en aanpak wenselijk is.
Handelingsverlegen?
Behoefte aan meer achtergrond kennis en/ of verdieping?
SMARTonderwijs biedt cursussen, masterclasses, workshops en lezingen aan op scholen en instellingen, gericht op een breed onderwijsgebied gericht op het PassendOnderwijs en de zorgleerlingen in de klas in het BAO en het VO. Dit aanbod is ook 'passend en op maat' en in overleg met school/ instelling. Zie hiervoor het aanbod.
Zoekt u een inhoudelijke lezing of voorlichting om een ouderavond te vullen, dan zijn ook daar verschillende mogelijkheden voor. U kunt mij bellen, mailen of het contactformulier invullen!