AGENDA ONLINE MASTERCLASS 2023
TOS de meest voorkomende stoornis die het minst bekend is
Elke online masterclass kan ook fysiek aangeboden worden op aanvraag. Deze zijn zeker geschikt voor studiedagen, congressen, InCompany trainingen, etc. Informeer naar de mogelijkheden! Elk aanbod kan op maat worden aangeboden.
Opmerkingen van de deelnemers aan de trainingsdag TOS in de klas:
"Dankjewel voor de training vandaag. Het theoretisch kader werd vertaald naar de praktijk van ons werkveld.
Praktisch en zeer bruikbaar".
"De trainingsdag TOS is een aanrader voor alle docenten om een vaak onzichtbaar probleem als TOS te leren onderkennen en daarover kennis te vergaren om praktisch uit de voeten te kunnen met deze stoornis die veel vaker voorkomt dan dat wij denken".
"Dankjewel voor de training vandaag. Het theoretisch kader werd vertaald naar de praktijk van ons werkveld.
Praktisch en zeer bruikbaar".
"De trainingsdag TOS is een aanrader voor alle docenten om een vaak onzichtbaar probleem als TOS te leren onderkennen en daarover kennis te vergaren om praktisch uit de voeten te kunnen met deze stoornis die veel vaker voorkomt dan dat wij denken".
Masterclass Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind
Locatie: via Zoom
Datum:
Woensdag 25 januari 2023
Tijd: 13.30 u – 16.30 u
Prijs: € 195,- en wilt u deze training volgen met boek dan is de prijs € 220,-
Deze masterclass kan ook als Incompanytraining ingekocht worden.
Inhoud
Het is van belang dat het kind met TOS vroegtijdig wordt gesignaleerd zodat er tijdig de juiste interventies ingezet kunnen worden. Deze signalering ligt met name bij consultatiebureaus en peuterspeelzalen.
Wanneer het kind niet of niet tijdig wordt gesignaleerd zijn er grote zorgen bij de overstap naar het reguliere basisonderwijs.
Deze masterclass is dan ook voor de onderwijs- en zorgprofessionals betrokken bij het jonge kind.
Belangrijk hierbij is dat men op de hoogte is van de mijlpalen in de taalontwikkeling van het kind en ook dat men weet wat de rode vlaggen zijn en wat men moet doen bij een 'niet pluis' gevoel. Hoe neem je hierin de ouders mee en hoe kan je de taalontwikkeling van het jonge kind al vanaf 2,5 jaar monitoren?
Maar ook aandacht voor de verschillen tussen een taalontwikkelingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis. Wat is een Atypische taalontwikkeling en wat zijn vaak de oorzaken voor een grote achterstand in de taalontwikkeling? Wat zijn de gevolgen met betrekking tot het gedrag, de sociaal emotionele ontwikkeling en het leren wanneer er sprake is van problemen of een stoornis in de taalontwikkeling. Wat kunnen wij deze jonge kinderen bieden in de dagelijkse praktijk?
Doelstelling
Na afloop van de masterclass:
Tevens heeft u kennisgenomen van wat de relatie is tussen TOS, gedrag en de executieve functies bij het jonge kind
De rol van de innerlijke taal hierin.
Weet u wat de gevolgen kunnen zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
* Minimaal aantal deelnemers om deze masterclass door te laten gaan is 5.
Datum:
Woensdag 25 januari 2023
Tijd: 13.30 u – 16.30 u
Prijs: € 195,- en wilt u deze training volgen met boek dan is de prijs € 220,-
Deze masterclass kan ook als Incompanytraining ingekocht worden.
Inhoud
Het is van belang dat het kind met TOS vroegtijdig wordt gesignaleerd zodat er tijdig de juiste interventies ingezet kunnen worden. Deze signalering ligt met name bij consultatiebureaus en peuterspeelzalen.
Wanneer het kind niet of niet tijdig wordt gesignaleerd zijn er grote zorgen bij de overstap naar het reguliere basisonderwijs.
Deze masterclass is dan ook voor de onderwijs- en zorgprofessionals betrokken bij het jonge kind.
Belangrijk hierbij is dat men op de hoogte is van de mijlpalen in de taalontwikkeling van het kind en ook dat men weet wat de rode vlaggen zijn en wat men moet doen bij een 'niet pluis' gevoel. Hoe neem je hierin de ouders mee en hoe kan je de taalontwikkeling van het jonge kind al vanaf 2,5 jaar monitoren?
Maar ook aandacht voor de verschillen tussen een taalontwikkelingsachterstand en een taalontwikkelingsstoornis. Wat is een Atypische taalontwikkeling en wat zijn vaak de oorzaken voor een grote achterstand in de taalontwikkeling? Wat zijn de gevolgen met betrekking tot het gedrag, de sociaal emotionele ontwikkeling en het leren wanneer er sprake is van problemen of een stoornis in de taalontwikkeling. Wat kunnen wij deze jonge kinderen bieden in de dagelijkse praktijk?
Doelstelling
Na afloop van de masterclass:
- Kent u de kenmerken van TOS op de verschillende taalniveaus en bent u bekend met de problematiek die een TOS met zich meebrengt. Weet u wat 'communicatienood' betekent.
- Heeft u kennisgenomen van een taalontwikkelingsachterstand en een ontwikkelingsstoornis.
- Heeft u kennisgenomen van de signalering, de rode vlaggen, de screeningslijst de ELS en de observaties in de onderbouw van het basisonderwijs.
- Heeft u kennisgenomen van praktische begeleiding en ondersteuning van het kind en heeft u handvatten waar u direct mee aan de slag kan.
Tevens heeft u kennisgenomen van wat de relatie is tussen TOS, gedrag en de executieve functies bij het jonge kind
De rol van de innerlijke taal hierin.
Weet u wat de gevolgen kunnen zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
* Minimaal aantal deelnemers om deze masterclass door te laten gaan is 5.
Masterclass 'TOS in de klas'
in het basisonderwijs
in het voortgezetonderwijs/ mbo
Locatie: via Teams
Datum:
optie 1: Vrijdag 17 februari 2023 TOS in de klas (speciaal) basisonderwijs
optie 2: vrijdag 17 maart 2023 TOS in de klas (s)vo, pro en mbo
Tijd: 09.30 u – 12.30 u
Prijs: € 195,- , wanneer u het bijbehorende boek wilt ontvangen bij de cursus is de prijs € 220,-
Deze masterclass kan ook als Incompanytraining ingekocht worden.
TOS
TOS is de meest voorkomende stoornis in de klas die het minst bekend is.
Elke docent heeft van ADHD of autisme gehoord en heeft literatuur gelezen gericht op deze problematiek. Dat men zich in deze ‘bekende’ problematiek verdiept, heeft meestal te maken met het gedrag dat men in de klas signaleert en waarbij men handvatten wil.
Wanneer het de communicatieve redzaamheid en het gedrag betreft, hebben ADHD, autisme en TOS onderling veel gemeen.
Er zijn echter ook verschillen en om juist te handelen in de klas is kennis van TOS, als relatief onbekende stoornis, van belang. Leerlingen met TOS ondervinden nauwelijks of erg weinig succeservaringen wat van invloed is op het algemeen welbevinden en het gevoel van autonomie.
Deze leerlingen hebben behoefte aan een leerkracht/docent in de klas die bekend is met de problematiek TOS en ook met de hulpvragen van deze leerlingen. Om in de klas (of daar buiten) de juiste hulp te bieden aan leerlingen met TOS is het van belang inzicht te hebben in wat een taalontwikkelingsstoornis is. Tevens is het belangrijk om te weten hoe je de hulpvraag herkend en da tje het gedrag van de leerling kan ombouwen naar een hulpvraag die de leerling zelf niet kan verwoorden.
Wat betekent een TOS voor de leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling?
Het herkennen van de hulpvragen van de leerling met TOS is een belangrijk onderdeel van de begeleiding die geboden wordt in de klas. Waarom vertonen leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis vaak ‘ongewenst’ gedrag of zijn het die leerlingen die ‘niet gezien en niet gehoord’ worden? Wat is de onderliggende reden?
Inhoud
Tijdens deze trainingsdag worden theoretische inzichten vertaald naar de dagelijkse praktijk in de klas. Vanuit de theorie wordt gewerkt naar praktische adviezen waarmee u de volgende dag aan de slag kunt.
Doelstelling
Deze masterclass is bewust verdeeld in basisonderwijs en het voortgezetonderwijs en het mbo. De hulpvragen van de leerlingen verschillen per onderwijsvorm en de leerlingen in het vo, pro en het mbo krijgen met veel meer vaktaal en schooltaal te maken, maar ook de sociale taal vraagt om meer communicatieve vaardigheden van het kind.
Na afloop van de training:
Doelgroep
Deze masterclass is gericht op het (speciaal)basisonderwijs, (speciaal)voortgezet onderwijs en het mbo, maar hebben een eigen bijeenkomst zodat de aandacht gericht wordt op een van deze doelgroepen.
Deze masterclass met name bestemd voor onderwijsprofessionals binnen de school zoals leraren, intern begeleiders, remedial teachers en onderwijsassistenten, maar men kan zeker denken aan een brede groep (zorg) professionals die betrokken zijn bij het onderwijs.Er is online plaats voor maximaal 20 deelnemers per dag, zodat een interactie mogelijk blijft. Vol=vol!
Informatie
Deze masteclass wordt verzorgd door Bernadette Sanders, orthopedagoog, eigenaar Smartonderwijs en auteur van de boeken 'Taalontwikkelingsstoornissen in de klas, praktische handelingsadviezen en tips' en 'Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en het mbo' en het boek 'Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind 0-8 jaar'
Dagprogramma:
09.15 uur Online Inloop
09.30 uur: Start.
10.45 uur:koffiepauze
11.00 uur: Deel 2
12.15 uur: vragen, evaluatie en samenvatting
Certificaat
Na afloop van de masterclass ontvang je een certificaat waarop de contacturen staan vermeld, deze krijg je per mail toegestuurd.
Datum:
optie 1: Vrijdag 17 februari 2023 TOS in de klas (speciaal) basisonderwijs
optie 2: vrijdag 17 maart 2023 TOS in de klas (s)vo, pro en mbo
Tijd: 09.30 u – 12.30 u
Prijs: € 195,- , wanneer u het bijbehorende boek wilt ontvangen bij de cursus is de prijs € 220,-
Deze masterclass kan ook als Incompanytraining ingekocht worden.
TOS
TOS is de meest voorkomende stoornis in de klas die het minst bekend is.
Elke docent heeft van ADHD of autisme gehoord en heeft literatuur gelezen gericht op deze problematiek. Dat men zich in deze ‘bekende’ problematiek verdiept, heeft meestal te maken met het gedrag dat men in de klas signaleert en waarbij men handvatten wil.
Wanneer het de communicatieve redzaamheid en het gedrag betreft, hebben ADHD, autisme en TOS onderling veel gemeen.
Er zijn echter ook verschillen en om juist te handelen in de klas is kennis van TOS, als relatief onbekende stoornis, van belang. Leerlingen met TOS ondervinden nauwelijks of erg weinig succeservaringen wat van invloed is op het algemeen welbevinden en het gevoel van autonomie.
Deze leerlingen hebben behoefte aan een leerkracht/docent in de klas die bekend is met de problematiek TOS en ook met de hulpvragen van deze leerlingen. Om in de klas (of daar buiten) de juiste hulp te bieden aan leerlingen met TOS is het van belang inzicht te hebben in wat een taalontwikkelingsstoornis is. Tevens is het belangrijk om te weten hoe je de hulpvraag herkend en da tje het gedrag van de leerling kan ombouwen naar een hulpvraag die de leerling zelf niet kan verwoorden.
Wat betekent een TOS voor de leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling?
Het herkennen van de hulpvragen van de leerling met TOS is een belangrijk onderdeel van de begeleiding die geboden wordt in de klas. Waarom vertonen leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis vaak ‘ongewenst’ gedrag of zijn het die leerlingen die ‘niet gezien en niet gehoord’ worden? Wat is de onderliggende reden?
Inhoud
- Om te weten welke begeleiding u als (onderwijs)professional in het onderwijs kunt bieden aan leerlingen met TOS is het van belang inzicht te hebben in wat een taalontwikkelingsstoornis is.
- Wat betekent een TOS voor de leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling?
- Het herkennen van de hulpvragen van de leerling met TOS is een belangrijk onderdeel van de begeleiding die geboden wordt in de klas.
- Waarom vertonen leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis vaak ‘ongewenst’ gedrag of zijn het die leerlingen die ‘niet gezien en niet gehoord’ worden? Wat is de onderliggende reden?
- TOS en de relatie tot de executieve functies en gedrag. Interventies tijdens de les, dispensaties en compensaties in de klas en bij toetsen en repetities.
- Meer zicht op het begrijpen van instructie en aanwijzingen in de klas. Zien wij concentratieproblemen of een hulpvraag?
- Schooltaal en vaktaal, wat betekent dit voor het kind of de leerling met TOS?
- Hoe nemen wij ouders mee in het proces wanneer er zorgen zijn omtrent de taalontwikkeling?
Tijdens deze trainingsdag worden theoretische inzichten vertaald naar de dagelijkse praktijk in de klas. Vanuit de theorie wordt gewerkt naar praktische adviezen waarmee u de volgende dag aan de slag kunt.
Doelstelling
Deze masterclass is bewust verdeeld in basisonderwijs en het voortgezetonderwijs en het mbo. De hulpvragen van de leerlingen verschillen per onderwijsvorm en de leerlingen in het vo, pro en het mbo krijgen met veel meer vaktaal en schooltaal te maken, maar ook de sociale taal vraagt om meer communicatieve vaardigheden van het kind.
Na afloop van de training:
- Kent u de kenmerken van TOS op de verschillende taalniveaus en bent u bekend met de problematiek die een TOS met zich meebrengt in de klas.
- Heeft u kennisgenomen van een taalontwikkelingsachterstand en een ontwikkelingsstoornis.
- Heeft u kennisgenomen van de signalering en beschikt u over observatieskills
- Heeft u kennisgenomen van de gesprekstechnieken die van belang zijn wanneer u het gesprek aangaat met de leerling met TOS
- Tevens heeft u kennisgenomen van wat de relatie is tussen TOS, gedrag en de executieve functies.
- Weet u wat de gevolgen kunnen zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Heeft u kennisgenomen van praktische begeleiding die kunt toepassen in de klas en heeft u handvatten waar u direct mee aan de slag kan.
- Welke rol speelt klassenmanagement bij de begeleiding van deze leerlingen en andere leerlingen met hulpvragen?
Doelgroep
Deze masterclass is gericht op het (speciaal)basisonderwijs, (speciaal)voortgezet onderwijs en het mbo, maar hebben een eigen bijeenkomst zodat de aandacht gericht wordt op een van deze doelgroepen.
Deze masterclass met name bestemd voor onderwijsprofessionals binnen de school zoals leraren, intern begeleiders, remedial teachers en onderwijsassistenten, maar men kan zeker denken aan een brede groep (zorg) professionals die betrokken zijn bij het onderwijs.Er is online plaats voor maximaal 20 deelnemers per dag, zodat een interactie mogelijk blijft. Vol=vol!
Informatie
Deze masteclass wordt verzorgd door Bernadette Sanders, orthopedagoog, eigenaar Smartonderwijs en auteur van de boeken 'Taalontwikkelingsstoornissen in de klas, praktische handelingsadviezen en tips' en 'Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en het mbo' en het boek 'Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind 0-8 jaar'
Dagprogramma:
09.15 uur Online Inloop
09.30 uur: Start.
10.45 uur:koffiepauze
11.00 uur: Deel 2
12.15 uur: vragen, evaluatie en samenvatting
Certificaat
Na afloop van de masterclass ontvang je een certificaat waarop de contacturen staan vermeld, deze krijg je per mail toegestuurd.
Algemene informatie en voorwaarden bij trainingen en masterclass
Annulering
Annuleren is mogelijk tot 1 week voor aanvang van de training, daarna bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd. Dit dient schriftelijk (per email) te gebeuren. Als u de deelnamegelden al heeft voldaan, vindt de restitutie plaats .
Bij verhindering kan een deelnemer zich zonder kosten laten vervangen door een collega, mits dit van tevoren schriftelijk wordt aangevraagd. Zie verder de 'deelname voorwaarden'.
Betaling en voorwaarden
De cursist is ingeschreven vanaf het moment dat het inschrijfformulier is verzonden of wanneer men zich heeft aangemeld via de mail. Vanaf dat moment gelden de 'Deelname voorwaarden' Minimaal aantal deelnemers voor doorgang training: 6 cursisten. Betaling uiterlijk 2 weken voor aanvang van de training. Wanneer de training niet is betaald kunt u helaas ook niet deelnemen.
Incompany-trainingen kunnen per mail worden aangevraagd zodat een offerte op maat gemaakt kan worden. Voorwaarden in overleg.
Zie voor meer informatie de Deelname voorwaarden.
Meer informatie: 0646074116
Inschrijven via de mail [email protected] (let op: .com !)
Wilt u meer informatie met betrekking tot de invulling van een studiedag, een inspirerende lezing of workshop bij u op school of bij uw instelling? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte aan via de contactpagina van Smartonderwijs.
Annuleren is mogelijk tot 1 week voor aanvang van de training, daarna bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd. Dit dient schriftelijk (per email) te gebeuren. Als u de deelnamegelden al heeft voldaan, vindt de restitutie plaats .
Bij verhindering kan een deelnemer zich zonder kosten laten vervangen door een collega, mits dit van tevoren schriftelijk wordt aangevraagd. Zie verder de 'deelname voorwaarden'.
Betaling en voorwaarden
De cursist is ingeschreven vanaf het moment dat het inschrijfformulier is verzonden of wanneer men zich heeft aangemeld via de mail. Vanaf dat moment gelden de 'Deelname voorwaarden' Minimaal aantal deelnemers voor doorgang training: 6 cursisten. Betaling uiterlijk 2 weken voor aanvang van de training. Wanneer de training niet is betaald kunt u helaas ook niet deelnemen.
Incompany-trainingen kunnen per mail worden aangevraagd zodat een offerte op maat gemaakt kan worden. Voorwaarden in overleg.
Zie voor meer informatie de Deelname voorwaarden.
Meer informatie: 0646074116
Inschrijven via de mail [email protected] (let op: .com !)
Wilt u meer informatie met betrekking tot de invulling van een studiedag, een inspirerende lezing of workshop bij u op school of bij uw instelling? Vraag dan geheel vrijblijvend een offerte aan via de contactpagina van Smartonderwijs.