Online scholing/ training
schooljaar 2022-2023
Online trainingsaanbod TOS
Dit schooljaar wordt er over twee onderwerpen in relatie tot TOS een online training gegeven. Elk onderwerp wordt op een andere datum herhaald, dus er is een keuze optie.
Deze trainingen zijn een hele dag en bieden de mogelijkheid om de interactie aan te gaan. De training gaat door bij minimaal 5 deelnemers.
Deze trainingen zijn een hele dag en bieden de mogelijkheid om de interactie aan te gaan. De training gaat door bij minimaal 5 deelnemers.
'TOS in relatie tot de executieve functies en de sociaal-emotionele ontwikkeling'
Inhoud van deze training:
TOS in relatie tot de executieve functies
Piaget en Vygotsky zijn de grondleggers van onze huidige inzichten over de cognitieve functies die wij ons als kind eigen maken. Hierbij zijn kinderen sterk afhankelijk van anderen in hun omgeving die hen helpen bij het vergaren van kennis en vaardigheden. Dit betreft veel talige input. Cognitieve vaardigheden zijn een noodzakelijke voorwaarde om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Ons denken en ons handelen, de sociale en emotionele processen en de wijze waarop wij communiceren worden bepaald door onze cognitieve functies. De executieve functies worden ook wel de hoogontwikkelde cognitieve functies genoemd, de vaardigheden die helpen te beslissen op welke activiteiten of taken wij onze aandacht richten en welke uitgevoerd moeten worden. Onze innerlijke spraak speelt hierin een grote rol. Wanneer er sprake is van TOS is er vaak ook sprake van onvoldoende innerlijke taal, wat van invloed is op onze innerlijke spraak en dus op ons handelen.
TOS en het effect op de sociaal emotionele ontwikkeling
Het eerste wat gesignaleerd wordt in de klas is 'ongewenst' gedrag en niet de oorzaak en de hulpvraag van de leerling. De onmacht en de frustratie bij leerlingen met TOS gaat vaak gepaard met 'ongewenst' gedrag, dit is ook vaak de enige manier tot communiceren wanneer je je emoties en hulpvragen niet, of niet goed kan verwoorden. Ligt het gedrag dan op de voorgrond of toch de TOS wat het gedrag veroorzaakt? Dit heeft gevolgen voor het leren, het zelfbeeld en de sociale interactie. Ons gedrag en ons handelen wordt aangestuurd door innerlijke spraak. Hoe werkt dit bij leerlingen met TOS? Wat betekent een TOS op dit gebied voor school, leren en het aangaan van sociale contacten.
Vaak zien wij gedrag in de klas dat wij vaak bestempelen als ongemotiveerd, concentratieproblemen, erg druk en ongecontroleerd of zelfs benoemen als kenmerken van autisme. Is dit terecht?
Gezien de prevalentiecijfers zijn er veel meer kinderen in de klas met TOS dan met een andere stoornis. Deze prevalentiecijfers zullen tijdens de lezing onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast zal er een en ander aan de hand van filmpjes en praktijkvoorbeelden ondersteund worden.
Datums:
Vrijdag 4 november 2022
of
Donderdag 12 januari 2023
Tijd: 09.30 uur - 12.00 uur en van 13.00 uur tot 15.30 uur. Via ZOOM
Prijs: 495,-
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
TOS in relatie tot de executieve functies
Piaget en Vygotsky zijn de grondleggers van onze huidige inzichten over de cognitieve functies die wij ons als kind eigen maken. Hierbij zijn kinderen sterk afhankelijk van anderen in hun omgeving die hen helpen bij het vergaren van kennis en vaardigheden. Dit betreft veel talige input. Cognitieve vaardigheden zijn een noodzakelijke voorwaarde om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Ons denken en ons handelen, de sociale en emotionele processen en de wijze waarop wij communiceren worden bepaald door onze cognitieve functies. De executieve functies worden ook wel de hoogontwikkelde cognitieve functies genoemd, de vaardigheden die helpen te beslissen op welke activiteiten of taken wij onze aandacht richten en welke uitgevoerd moeten worden. Onze innerlijke spraak speelt hierin een grote rol. Wanneer er sprake is van TOS is er vaak ook sprake van onvoldoende innerlijke taal, wat van invloed is op onze innerlijke spraak en dus op ons handelen.
TOS en het effect op de sociaal emotionele ontwikkeling
Het eerste wat gesignaleerd wordt in de klas is 'ongewenst' gedrag en niet de oorzaak en de hulpvraag van de leerling. De onmacht en de frustratie bij leerlingen met TOS gaat vaak gepaard met 'ongewenst' gedrag, dit is ook vaak de enige manier tot communiceren wanneer je je emoties en hulpvragen niet, of niet goed kan verwoorden. Ligt het gedrag dan op de voorgrond of toch de TOS wat het gedrag veroorzaakt? Dit heeft gevolgen voor het leren, het zelfbeeld en de sociale interactie. Ons gedrag en ons handelen wordt aangestuurd door innerlijke spraak. Hoe werkt dit bij leerlingen met TOS? Wat betekent een TOS op dit gebied voor school, leren en het aangaan van sociale contacten.
Vaak zien wij gedrag in de klas dat wij vaak bestempelen als ongemotiveerd, concentratieproblemen, erg druk en ongecontroleerd of zelfs benoemen als kenmerken van autisme. Is dit terecht?
Gezien de prevalentiecijfers zijn er veel meer kinderen in de klas met TOS dan met een andere stoornis. Deze prevalentiecijfers zullen tijdens de lezing onder de aandacht worden gebracht. Daarnaast zal er een en ander aan de hand van filmpjes en praktijkvoorbeelden ondersteund worden.
Datums:
Vrijdag 4 november 2022
of
Donderdag 12 januari 2023
Tijd: 09.30 uur - 12.00 uur en van 13.00 uur tot 15.30 uur. Via ZOOM
Prijs: 495,-
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
'TOS en de communicatieve redzaamheid'
Inhoud van deze training:
Communicatief redzaam zijn wat betekent dat? Hoe belangrijk is het voor school, leren en in de praktijk om voldoende communicatief redzaam te zijn. Wat is de invloed op de sociaal- emotionele ontwikkeling? Gedrag dat voorkomt uit problemen met de communicatieve redzaamheid wordt vaak niet herkent als een communicatief probleem. (Non) verbale communicatie wordt ook vaak niet of verkeerd begrepen door leerlingen met TOS. Hoe belangrijk is een goede communicatieve redzaamheid voor de toekomst van de leerling in je klas? Wat zijn de hulpvragen van deze leerlingen?
Er zal tijdens deze training aandacht zijn voor de receptieve taalontwikkeling en de expressieve taalontwikkeling. Wat betekent een belemmering op deze gebieden voor de communicatieve redzaamheid zowel mondeling als schriftelijk. Hoe zelfredzaam ben je als je ook de communicatie en de schriftelijke informatie uit je omgeving niet begrijpt of als er sprake is van een trage informatie verwerking. Kunnen deze kinderen aangeven welke hulp zij nodig hebben, hoe kan je daarbij ondersteunen om de hulpvraag te verhelderen?
Er zijn tijdens deze dag veel praktijkvoorbeelden, observatielijsten en praktische adviezen voor in de dagelijkse praktijk.
Datums:
Vrijdag 18 november 2022
of
Donderdag 2 februari 2023
Tijd: 09.30 uur - 12.00 uur en van 13.00 uur tot 15.30 uur. Via ZOOM
Prijs: 495,-
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
Heeft u vragen of wilt u aanmelden via de mail:
[email protected] (let op .com!)
of
0646074116 (Whatsappen kan ook)
Communicatief redzaam zijn wat betekent dat? Hoe belangrijk is het voor school, leren en in de praktijk om voldoende communicatief redzaam te zijn. Wat is de invloed op de sociaal- emotionele ontwikkeling? Gedrag dat voorkomt uit problemen met de communicatieve redzaamheid wordt vaak niet herkent als een communicatief probleem. (Non) verbale communicatie wordt ook vaak niet of verkeerd begrepen door leerlingen met TOS. Hoe belangrijk is een goede communicatieve redzaamheid voor de toekomst van de leerling in je klas? Wat zijn de hulpvragen van deze leerlingen?
Er zal tijdens deze training aandacht zijn voor de receptieve taalontwikkeling en de expressieve taalontwikkeling. Wat betekent een belemmering op deze gebieden voor de communicatieve redzaamheid zowel mondeling als schriftelijk. Hoe zelfredzaam ben je als je ook de communicatie en de schriftelijke informatie uit je omgeving niet begrijpt of als er sprake is van een trage informatie verwerking. Kunnen deze kinderen aangeven welke hulp zij nodig hebben, hoe kan je daarbij ondersteunen om de hulpvraag te verhelderen?
Er zijn tijdens deze dag veel praktijkvoorbeelden, observatielijsten en praktische adviezen voor in de dagelijkse praktijk.
Datums:
Vrijdag 18 november 2022
of
Donderdag 2 februari 2023
Tijd: 09.30 uur - 12.00 uur en van 13.00 uur tot 15.30 uur. Via ZOOM
Prijs: 495,-
Elke deelnemer ontvangt een certificaat.
Heeft u vragen of wilt u aanmelden via de mail:
[email protected] (let op .com!)
of
0646074116 (Whatsappen kan ook)
Algemene informatie en voorwaarden bij trainingen, webinar en masterclass
Annulering
Annuleren is mogelijk tot 1 week voor aanvang van de training, daarna bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd. Dit dient schriftelijk (per email) te gebeuren. Als u de deelnamegelden al heeft voldaan, vindt de restitutie plaats .
Bij verhindering kan een deelnemer zich zonder kosten laten vervangen door een collega, mits dit van tevoren schriftelijk wordt aangevraagd. Zie verder de 'deelname voorwaarden'.
Betaling en voorwaarden
De cursist is ingeschreven vanaf het moment dat het inschrijfformulier is verzonden of wanneer men zich heeft aangemeld via de mail. Vanaf dat moment gelden de 'Deelname voorwaarden' Minimaal aantal deelnemers voor doorgang training: 6 cursisten. Betaling uiterlijk 2 weken voor aanvang van de training. Wanneer de training niet is betaald kunt u helaas ook niet deelnemen.
Incompany-trainingen kunnen per mail worden aangevraagd zodat een offerte op maat gemaakt kan worden. Voorwaarden in overleg.
Zie voor meer informatie de Deelname voorwaarden.
Annuleren is mogelijk tot 1 week voor aanvang van de training, daarna bent u het gehele inschrijfbedrag verschuldigd. Dit dient schriftelijk (per email) te gebeuren. Als u de deelnamegelden al heeft voldaan, vindt de restitutie plaats .
Bij verhindering kan een deelnemer zich zonder kosten laten vervangen door een collega, mits dit van tevoren schriftelijk wordt aangevraagd. Zie verder de 'deelname voorwaarden'.
Betaling en voorwaarden
De cursist is ingeschreven vanaf het moment dat het inschrijfformulier is verzonden of wanneer men zich heeft aangemeld via de mail. Vanaf dat moment gelden de 'Deelname voorwaarden' Minimaal aantal deelnemers voor doorgang training: 6 cursisten. Betaling uiterlijk 2 weken voor aanvang van de training. Wanneer de training niet is betaald kunt u helaas ook niet deelnemen.
Incompany-trainingen kunnen per mail worden aangevraagd zodat een offerte op maat gemaakt kan worden. Voorwaarden in overleg.
Zie voor meer informatie de Deelname voorwaarden.