De communicatiekaarten TOSErg blij!!
De Communicatiekaarten TOS zijn opnieuw uitgebracht in een mooie doos door Uitgeverij Pica. De doos is handzamer en makkelijker mee te nemen in je tas. De kaarten zijn hierdoor ook minder dik en zijn m.b.t. de uitspraken 'Dat niet waar omdat....' of 'Dat is waar omdat....' enigszins aangepast aan de wensen die vanuit het veld zijn gesteld. |
Communicatiekaarten TOS
De communicatiekaarten TOS zijn verkrijgbaar bij elke online boekhandel en bij uitgeverij Pica.
Leerlingen met TOS hebben moeite met het begrijpen en begrepen worden.Vaak zien wij dat zij zich minder uiten of niet op de juiste manier. Maar dat betekent niet dat ze minder behoefte aan communicatie en contact hebben. Ze weten niet altijd wat een TOS inhoudt, en welke invloed een TOS op het dagelijks functioneren betekent. Leerlingen met een TOS vinden het moeilijk om spontaan een gesprek aan te gaan en om een onderwerp te bedenken om over te praten en om de juiste woorden te vinden. Zij hebben vooral extra tijd nodig om de juiste woorden te vinden en de juiste zinnen te formuleren. Het is belangrijk om te ontdekken wat dit betekent voor de leerling.
Wat belemmert de leerling in vriendschappen aangaan, in deelname in groepjes bij een taak of bij het samen zijn in de pauze? Een groot percentage leerlingen met TOS loopt in de toekomst vast in de maatschappij op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, in relaties en het vinden en houden van een baan.
Inzicht in de ‘eigen’ TOS verbetert de sociale interactie. Het is belangrijk dat leerlingen met TOS inzicht krijgen in hun eigen mogelijkheden en in de communicatieve vaardigheden die zij nog kunnen ontwikkelen. Daarnaast is acceptatie van hun
beperkingen essentieel voor een goede sociaal emotionele ontwikkeling. Het zelfbeeld is bij deze leerlingen in het gedrang en dit is van grote invloed op hun sociaal emotioneel welbevinden.
Leerlingen met TOS lopen het risico dat zij alleen denken aan de dingen die zij niet kunnen. Wanneer leerlingen weten hoe hun TOS eruitziet, hoe ze ermee om kunnen gaan, en dit aan anderen kunnen uitleggen, krijgen ze een genuanceerd beeld van hun eigen vermogen. Ondanks de TOS beschikken ook deze leerlingen over vaardigheden waar zij goed of minder goed in zijn, en zijn er vaardigheden die zij kunnen leren. Bouwen aan het zelfvertrouwen door succes ervaringen bij aangeleerde vaardigheden vormt een basis voor het voortgezet onderwijs, maar zeker ook voor de toekomst.
Middels een VAS-schaal kan de leerling aangeven waar de hulpvraag het grootst is, of wat de leerling zelf al beheerst. De zinnen onder de VAS- schaal 'dit klopt omdat....' en 'dit klopt niet omdat....' kunnen de leerling een eerste aanzet bieden voor het verwoorden van de hulpvraag.
Wanneer u een workshop wenst omtrent deze kaarten en verdieping over de problemen met betrekking tot het communicatief redzaam zijn kunt u contact opnemen met [email protected]
Wilt u vast kennismaken met deze communicatiekaarten?
of met QR-code
|
Een reactie na uitkomen van de deze kaarten:
'Wat geweldig deze communicatie- en coachingkaarten! Ik kan me zo voorstellen dat dit leerlingen helpt om helder te krijgen waar de schoen wringt, maar ook om in beeld te krijgen wat al wel goed gaat'. Jet Isarin Kentalis
Recensie
Met de Communicatiekaarten heeft Bernadette Sanders een handig instrument ontwikkeld om jongeren met TOS (TaalOntwikkelStoornis) te helpen. Ze omschrijft het doel van de kaarten zo:
Behalve gebruiksaanwijzing vind je in de handleiding ook belangrijke aanwijzingen in de begeleiding van TOS-leerlingen. Dat maakt het materiaal laagdrempelig. En erg functioneel zijn de praktische downloads, extra materiaal op het internet:
Peter te Riele
Recensie geplaatst in Vives
- Leidraad voor gesprek en verheldering van de hulpvraag
- Zicht voor de leerling op de belemmering of problematiek als gevolg van TOS
- Zelfbeeld en zelfinzicht voor de leerling
- Handvatten voor ondersteuning
Behalve gebruiksaanwijzing vind je in de handleiding ook belangrijke aanwijzingen in de begeleiding van TOS-leerlingen. Dat maakt het materiaal laagdrempelig. En erg functioneel zijn de praktische downloads, extra materiaal op het internet:
- Een afsprakenkaart
- Een planner gericht op doelen
- Overzicht van stellingen
- Een blanco stellingkaart
- Een prikkelarme stellingkaart
Peter te Riele
Recensie geplaatst in Vives
Recensie
"Dag Bernadette, ik ben een van de winnaars van de communicatie kaarten. Ik ben er super blij mee! Afgelopen woensdag heb ik samen met mijn 14-jatige zoon het aanmeldingsgesprek voorbereid voor zij-instroom specifiek vmbo. Doordat hij veel herkenning had bij de kaarten kon hij zelf veel beter vertellen waar hij last van heeft en welke hulp hij zou willen krijgen op school. Fantastisch om te zien. Wat een fijn hulpmiddel. Het vertrouwen in zijn toekomst is bij mij weer gegroeid".