SMARTthinking
SMARTthinking
S
SPECIFIEK en SUCCESERVARINGEN:
Bij Smartonderwijs staat de S voor SUCCESERVARINGEN voor elk kind centraal! Bij het beantwoorden van een hulpvraag wordt uitgegaan van succeservaringen. Daarnaast uitgaan van een heldere, concrete en specifieke hulpvraag. Wanneer de hulpvraag helder is door goed te observeren en door in gesprek te gaan met het kind kunnen wij concrete en specifieke doelen stellen in overleg met alle betrokkenen, maar gericht op SUCCESERVARINGEN voor alle betrokkenen
M
MEETBAAR en MOTIVEREN:
De M staat bij Smartonderwijs voor MOTIVEREN en dus prikkelen van het kind en zijn behoefte tot leren. Hierbij wordt met de leerling besproken aan welke doelen er wordt gewerkt. Welke doelen wil het kind behalen? Hoe kunnen de doelen behaald worden en wat is daar voor nodig? Pas dan kan je realistisch meten of er doelen worden behaald. Dit valt en staat bij het juiste aanbod! Wat gaan we doen? Hoe gaan we de te behalen resultaten meten? Breng dit in kaart, maak dit visueel. Wat is hierbij heel concreet de beginsituatie?
A
ACCEPTABEL en ACCEPTEREN:
De A staat bij Smartonderwijs zeker voor ACCEPTATIE. ACCEPTEREN van het kind met zijn specifieke ondersteuningsbehoefte. Is er een breed draagvlak voor de te behalen doelen? De leerling heeft het nodig om zich gezien te voelen en geaccepteerd te voelen met zijn of haar hulpvraag in de groep.
R
REALISTISCH en RESPECTVOL:
De R staat bij Smartonderwijs voor RESPECTVOL omgaan met elkaar. Vanuit respect voor het kind je afvragen of het doel haalbaar is? Is er voldoende kennis bij alle betrokkenen zodat men weet welke hulpvraag het kind heeft en waar het kind in de klas, binnen zijn leerproces tegen zijn grenzen of beperkingen aanloopt? Zijn er daarnaast ook voldoende middelen om te ondersteunen, zijn er voldoende vaardigheden bij alle betrokkenen?
T
TIJD en TOEGEVOEGDE WAARDE:
De T staat bij Smartonderwijs voor TOEGEVOEGDE WAARDE. Bied meer aan het kind dan alleen de didactiek vanuit de methoden. Ga uit van het kind en zijn of haar hulpvraag, wees ondersteunend en prikkel. Een methode werkt niet, de leerkracht/ docent werkt. Welke toegevoegde waarde bied jij in de klas? Spreek af binnen welke periode de gewenste hulp wordt geboden. Wanneer is er een (tussen) evaluatie met het kind? Betrek de leerling bij het aanbod, de evaluatie en het stappenplan. Vraag je af wat de toegevoegde waarde is van wat je aanbied.
Binnen het aanbod van Smartonderwijs zal er altijd aandacht zijn voor het kind vanuit bovengenoemde punten. SMART-thinking.... out of the box denken. Onderwijs dient creatief te zijn, dient mogelijkheden te bieden en je mag buiten de lijntjes kleuren.......