SMARTonderwijs Downloads
Alle geplaatste downloads zijn in PDF formaat en kunnen dus op ieder device worden geopend
Klik op de titel om de PDF te downloaden
Wat is TOS?
Ondersteuningskaarten voor leerlingen met TOS in het voortgezet (speciaal) onderwijs en het mbo
Een afsprakenkaart, kaders voor stage, ondersteuning bij groepsopdrachten e.d. Visualiseren van deze taken en afspraken is voor de leerling met TOs een belangrijke ondersteuning.
|
|
|
|
Overzichten van de Taaldomeinen bij TOS, bij TOS en dyslexie
Twee overzichten. Een overzicht met de taaldomeinen Gebaseerd op de lijst van mevr. Goorhuis- Brouwer (Lector, orthopedagoog en taalpatholoog) en een overzicht waarbij een samenhang wordt getoond in de taaldomeinen wanneer er sprake is van TOS en dyslexie.
taaldomeinen.pdf | |
File Size: | 80 kb |
File Type: |
samenhang_tos_dyslexie.pdf | |
File Size: | 44 kb |
File Type: |
De gereviseerde minimumnormen van de taalontwikkeling.
G-MS (Gereviseerde Minimum Spreek- normen) gebaseerd op het schema van S.M. Goorhuis-Brouwer (2007).
Dit schema geeft aan wat kinderen op een bepaalde leeftijd moeten beheersen mbt de spraaktaalontwikkeling.
Dit schema geeft aan wat kinderen op een bepaalde leeftijd moeten beheersen mbt de spraaktaalontwikkeling.
gereviseerde_minimum_spreeknormen.pdf | |
File Size: | 62 kb |
File Type: |
Screeningsinstrument De ELS
Niet alle kinderen die baat zouden kunnen hebben bij vroegtijdige interventie op het gebied
van taalontwikkeling worden gesignaleerd! Welke mijlpalen in de taalontwikkeling stellen ouders en professionals in staat tot het volgen van de taalontwikkeling van het kind?(Visser, M. I., e.a., 2020 Identifying Milestones in Language Development for Young Children Ages 1 to 6 Years.
Naar aanleiding van deze studie zijn er 26 mijlpalen in de taalontwikkeling positief geformuleerd.
de Early Language Scale (ELS). Met behulp van dit screeningsinstrument de ELS, is het mogelijk om de taalontwikkeling van
kinderen van één tot zes jaar te meten met een observatie van de ouders.
De resultaten van het validatie onderzoek tonen aan:
De ELS is een geldig instrument voor de opsporing van kinderen die een risico lopen op een
taalontwikkelingsstoornis. Bij een ‘niet pluis’ score op de ELS, dient het kind doorverwezen te worden naar een logopedist
voor een ‘eerste fase diagnostiek’ . De ELS biedt ondersteuning aan professionals werkzaam in de kinderopvang en
vroegschoolse educatieve settingen om kinderen (van één tot zes jaar) met een atypische
taalontwikkeling snel te signaleren. Website HanzeHogeschool over de ELS
https://www.hanze.nl/assets/kc-cares/transparante-zorgverlening/Documents/Public
/Bochane%202021%20Thesis%20publicatie.pdf
van taalontwikkeling worden gesignaleerd! Welke mijlpalen in de taalontwikkeling stellen ouders en professionals in staat tot het volgen van de taalontwikkeling van het kind?(Visser, M. I., e.a., 2020 Identifying Milestones in Language Development for Young Children Ages 1 to 6 Years.
Naar aanleiding van deze studie zijn er 26 mijlpalen in de taalontwikkeling positief geformuleerd.
de Early Language Scale (ELS). Met behulp van dit screeningsinstrument de ELS, is het mogelijk om de taalontwikkeling van
kinderen van één tot zes jaar te meten met een observatie van de ouders.
De resultaten van het validatie onderzoek tonen aan:
De ELS is een geldig instrument voor de opsporing van kinderen die een risico lopen op een
taalontwikkelingsstoornis. Bij een ‘niet pluis’ score op de ELS, dient het kind doorverwezen te worden naar een logopedist
voor een ‘eerste fase diagnostiek’ . De ELS biedt ondersteuning aan professionals werkzaam in de kinderopvang en
vroegschoolse educatieve settingen om kinderen (van één tot zes jaar) met een atypische
taalontwikkeling snel te signaleren. Website HanzeHogeschool over de ELS
https://www.hanze.nl/assets/kc-cares/transparante-zorgverlening/Documents/Public
/Bochane%202021%20Thesis%20publicatie.pdf
early_language_scale_els_scoreformulier-2.pdf | |
File Size: | 170 kb |
File Type: |
Verslaglegging van de communicatieve redzaamheid
Bij doorverwijzing voor een arrangement (cluster 2) voor leerlingen met een vermoedelijke TOS, is het gewenst dat de communicatieve redzaamheid van de leerling in kaart wordt gebracht. De hulpvraag van leerlingen met problemen in de communicatieve redzaamheid is vaak waarneembaar in het (ongewenste) gedrag dat wordt gesignaleerd in de klas, tijdens de stage of in vrije situaties. Leerlingen met TOS, slechthorende leerlingen en dove leerlingen, leerlingen met autisme en leerlingen met andere ontwikkelingsstoornissen ondervinden vaak veel problemen op dit gebied.
Deze handreiking is vooral geschreven voor leerlingen met (een vermoeden van) TOS. Als basis voor deze vragenlijst is de handreiking van Simea gebruikt.
Deze lijst met vragen kunt u gebruiken als verslaglegging zodat u de hulpvragen van de leerling met problemen in de communicatieve redzaamheid in kaart kan brengen bij doorverwijzing, of om te verwerken in het OPP (ontwikkelingsperspectief plan) en om als gedragsdeskundige handelingsadviezen te verstrekken aan school.
Deze handreiking is vooral geschreven voor leerlingen met (een vermoeden van) TOS. Als basis voor deze vragenlijst is de handreiking van Simea gebruikt.
Deze lijst met vragen kunt u gebruiken als verslaglegging zodat u de hulpvragen van de leerling met problemen in de communicatieve redzaamheid in kaart kan brengen bij doorverwijzing, of om te verwerken in het OPP (ontwikkelingsperspectief plan) en om als gedragsdeskundige handelingsadviezen te verstrekken aan school.
verslaglegging_van_de_communicatieve_redzaamheid.pdf | |
File Size: | 148 kb |
File Type: |
De rode vlaggen
Margot Visscher Bochane heeft een overzicht gemaakt van rode vlaggen waarmee kinderen van 1 tot en met 6 jaar gesignaleerd kunnen worden wanneer er sprake is van een achterstand in de spraak- taalontwikkeling. Wat zou een kind qua spraak- en taal moeten beheersen? Deze lijst geeft een mooi overzicht en er wordt van rode vlaggen gesproken wanneer het kind volgens deze lijst uitvalt.
vroegtijdige_signalering_tos.pdf | |
File Size: | 94 kb |
File Type: |
de_rode_vlaggen_van_margot_visscher.pdf | |
File Size: | 109 kb |
File Type: |
WereldTOSdag 22-09-2018
Alle downloads van de week voor WereldTOSdag samengevoegd in een PDF
wereldtosdag.pdf | |
File Size: | 2096 kb |
File Type: |
TOS, communicatieve redzaamheid en executieve functies
Het communicatief redzaam zijn is van grote invloed op de executieve functies.
Leerlingen met een zwakke communicatieve redzaamheid hebben vaak problemen met verschillende executieve functies.
Leerlingen met een zwakke communicatieve redzaamheid hebben vaak problemen met verschillende executieve functies.
tos_de_communicatieve_redzaamheid_de_executieve_functies_.pdf | |
File Size: | 407 kb |
File Type: |
TOS en het verwoorden van emoties en hulpvragen
Een taalontwikkelingsstoornis betekent dat de leerling veel problemen ondervindt met het spreken en het begrijpen van de taal. De taalontwikkeling verloopt anders dan de taalontwikkeling van leeftijdsgenootjes. Leerlingen met TOS ondervinden al heel jong problemen met de verwerving van taal.
tos_en_het_verwoorden_van_emoties_en_hulpvragen.pdf | |
File Size: | 113 kb |
File Type: |
TOS in relatie tot executieve functies en leer- en gedragsproblemen
TOS en de hulpvraag.
Een diagnose TOS gaat veel verder dan ‘een taalontwikkelingsstoornis’. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft een diepgaande invloed op de algehele ontwikkeling en op het sociaal- emotioneel welbevinden.
Een diagnose TOS gaat veel verder dan ‘een taalontwikkelingsstoornis’. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft een diepgaande invloed op de algehele ontwikkeling en op het sociaal- emotioneel welbevinden.
tos_en_de_hulpvraag.pdf | |
File Size: | 162 kb |
File Type: |
TOS en Aantekeningen maken en TOS en de vraagstelling begrijpen
Tips voor in de klas.
begrijpen_van_de_vraagstelling.pdf | |
File Size: | 92 kb |
File Type: |
TOS Feiten en Cijfers
Deze keer een bijlage met daarin feiten en prevalantiecijfers. In het katern 'Richtlijn Logopedie bij taalontwikkelingsstoornissen' van de NVLF (2017) kunnen wij lezen dat een TOS de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis is. Er wordt uitgegaan van een prevalentiecijfer van 7% uit de studie van Tomblin e.a. (1997). Het is bekend dat taal en communicatie een essentiële rol spelen bij het functioneren binnen het gezin, in sociale contacten en op school.
feiten_en_cijfers.pdf | |
File Size: | 53 kb |
File Type: |
TOS faciliteitenkaart in het VO
Bied leerlingen met TOS in het voortgezet onderwijs een faciliteitenkaart met betrekking tot de hulpvragen die zij ervaren in het onderwijs. Wanneer een dergelijke kaart in het dossier van de leerling wordt opgenomen en aan alle betrokken docenten wordt gestuurd weet men vooraf wat de ondersteuningsvragen zijn van de leerling met TOS in de klas. Verwacht niet dat de leerling zelf een dergelijke kaart bij elke les aan de docent laat zien. Zeker pubers doen dit liever niet. Vanuit respect voor de leerling en met kennis over TOS kan men de leerling ondersteunen m.b.v. deze faciliteitenkaart in het functioneren op school. Het is de taak van de zorgcoördinator en van de mentor dat deze kaart bekend is bij alle betrokken docenten om zo het welbevinden voor school en leren te waarborgen voor de leerling.
Een faciliteitenkaart wordt op maat gemaakt in overleg met de leerling, de ouders en de zorgcoördinator. Op de website van Simea is er voor leerlingen met cluster 2 problematiek informatie te vinden m.b.t. de toetsen en examens op het vo/mbo. http://www.simea.nl/dossiers/algemeen-speciaal-onderwijs/protocol-aanpassing-omstandigheden-toetsen-examens/
Een faciliteitenkaart wordt op maat gemaakt in overleg met de leerling, de ouders en de zorgcoördinator. Op de website van Simea is er voor leerlingen met cluster 2 problematiek informatie te vinden m.b.t. de toetsen en examens op het vo/mbo. http://www.simea.nl/dossiers/algemeen-speciaal-onderwijs/protocol-aanpassing-omstandigheden-toetsen-examens/
voorbeeld_faciliteitenkaart_bij_tos.pdf | |
File Size: | 647 kb |
File Type: |
TOS in een plaatje
Enkele kenmerken van TOS overzichtelijk op een A4
tosposter.pdf | |
File Size: | 247 kb |
File Type: |
Wat is TOS?
Twee A-4tjes met enkele kenmerken van TOS, maar ook met een aantal praktische tips en adviezen voor in de klas.
wat_is_tos.pdf | |
File Size: | 116 kb |
File Type: |
Een onzichtbare handicap die het minst bekend is.
tos_.pdf | |
File Size: | 462 kb |
File Type: |
Het is van belang dat een TOS op erg jonge leeftijd ontdekt wordt. Het kan zijn dat de spraak-taalontwikkeling erg moeizaam op gang komt, dat ze weigeren te spreken, of hun talige wereld om hen heen niet goed begrijpen, wat wij vaak terugzien in het gedrag. Wanneer kinderen achterlopen in de spraaktaalontwikkeling is een goede begeleiding van groot belang.
Downloads van Kentalis over TOS
Handreiking sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren met TOS
Kentalis heeft een prachtig document in zijn webshop opgenomen over TOs en de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit document kan je gratis bestellen bij Kentalis. Het is een gratis downloadbaar PDF bestand. https://www.kentalisshop.nl/nl/handreiking-sociaal-emotionele-problematiek-bij-kinderen-en-jongeren-met-tos.
Dit document kan je vervolgens opslaan als PDF. Hierbij een link naar het PDF bestand. Het document (2017) geeft een beschrijving van de relatie tussen taal, de sociaal-emotionele problematiek, het executief functioneren (EF) en sociale cognitie (ToM). Het document is geschreven door Jet Isarin, Ina Jekeli, Daan Hermans en Constance Vissers.
Dit document kan je vervolgens opslaan als PDF. Hierbij een link naar het PDF bestand. Het document (2017) geeft een beschrijving van de relatie tussen taal, de sociaal-emotionele problematiek, het executief functioneren (EF) en sociale cognitie (ToM). Het document is geschreven door Jet Isarin, Ina Jekeli, Daan Hermans en Constance Vissers.
handreiking-sociaalemotionele-problematiek-tos-2017.pdf | |
File Size: | 161 kb |
File Type: |
vijf op een rij
Een praktisch handboek over TOS. Wat is TOS en hoe herken je TOS? vooral ook praktische handvatten.
Dit prachtige en praktische handboek is samengesteld door Hanneke Buurman, Betsy Gerritsen en Anna Hinkema.
Dit document kan je gratis bestellen bij Kentalis. Het is een gratis downloadbaar PDF bestand. https://www.kentalisshop.nl/en/vijf-op-een-rij
Dit prachtige en praktische handboek is samengesteld door Hanneke Buurman, Betsy Gerritsen en Anna Hinkema.
Dit document kan je gratis bestellen bij Kentalis. Het is een gratis downloadbaar PDF bestand. https://www.kentalisshop.nl/en/vijf-op-een-rij
handboek_tos_vijf_op_een_rij.pdf | |
File Size: | 1347 kb |
File Type: |
Lezingen van het TOScongres op 17 mei 2017
Op 17 mei 2017 was er een groot TOS congres in Utrecht met een aantal belangrijke sprekers. Belangrijk, omdat zij in het veld veel betekenen voor kinderen met TOS. De door mij gevolgde lezingen wil ik hierbij aan de hand van aantekeningen / notulen met de lezers delen.
De eerste lezing was van Ellen Gerritse, hoogleraar logopedie Wetenschappen
De eerste lezing was van Ellen Gerritse, hoogleraar logopedie Wetenschappen
ellengerritsenotulencongresmei2017.pdf | |
File Size: | 599 kb |
File Type: |
A growth mindset
A growth mindset: een op groei gerichte Mindset.
Daarover gaat het boek van Carol S.Dweck, Mindset, ook haar filmpjes op Youtube over A growth mindset zijn een eyeopener en maakt dat je anders kijkt naar het onderwijs van dit moment.
Bieden wij de kinderen met een E-score op een toets de gedachte: "Je kan het NOG niet" of zeggen wij met die E score en de rode pennenstrepen: "Je kan het niet" . Wat zou meer motiveren?
Wanneer je kinderen motiveert tot ontwikkelen en tot leren, dan gaan ze hun grenzen verleggen. De potentie van de mens, de mogelijkheden in wat je kan bereiken hebben vooral ook te maken met oefenen en de motivatie om dat te doen. Fouten durven maken en er van leren. Geloven in kwaliteiten van de ander, maar vooral in die van je zelf! Wanneer iemand uitdagingen aan durft te gaan spreken wij van een groei mindset, hierdoor bereik je een steeds hoger niveau. Je leert tevens om je door moeilijke periodes in je leven heen te slaan
Bij een fixedmindset sta je letterlijk stil, je gelooft dat je capaciteiten die je hebt niet groeien en dat je je daarbij neer moet leggen. Geloof in de groei van je eigen capaciteiten maakt dat je er naar gaat handelen!
Daarover gaat het boek van Carol S.Dweck, Mindset, ook haar filmpjes op Youtube over A growth mindset zijn een eyeopener en maakt dat je anders kijkt naar het onderwijs van dit moment.
Bieden wij de kinderen met een E-score op een toets de gedachte: "Je kan het NOG niet" of zeggen wij met die E score en de rode pennenstrepen: "Je kan het niet" . Wat zou meer motiveren?
Wanneer je kinderen motiveert tot ontwikkelen en tot leren, dan gaan ze hun grenzen verleggen. De potentie van de mens, de mogelijkheden in wat je kan bereiken hebben vooral ook te maken met oefenen en de motivatie om dat te doen. Fouten durven maken en er van leren. Geloven in kwaliteiten van de ander, maar vooral in die van je zelf! Wanneer iemand uitdagingen aan durft te gaan spreken wij van een groei mindset, hierdoor bereik je een steeds hoger niveau. Je leert tevens om je door moeilijke periodes in je leven heen te slaan
Bij een fixedmindset sta je letterlijk stil, je gelooft dat je capaciteiten die je hebt niet groeien en dat je je daarbij neer moet leggen. Geloof in de groei van je eigen capaciteiten maakt dat je er naar gaat handelen!
leer_kinderen_deze_gedachten_voor_een.pdf | |
File Size: | 67 kb |
File Type: |
TOS en begrijpend lezen en luisteren
Begrijpend luisteren is de voorloper naar begrijpend lezen.
Beide taken betreffen: actief nadenken zoals terug vragen/ terug lezen, het betreft relaties leggen, nieuwe woorden eigen maken, conclusies trekken en voorspellingen maken. Een goed proces met betrekking tot begrijpend luisteren en lezen is van groot belang voor schoolsucces.
Een goede woordenschat is hierbij een voorwaarde.
Wanneer je minder dan 85% van de woorden in een tekst begrijpt is er sprake van 'nauwelijks' begrip van de tekst.
Bij een dekking van 85%- 90% is er sprake van een globaal begrip.
Bij een dekking van 90% is er sprake van een redelijk begrip.
Leerlingen met ernsitge spraak-taalproblemen horen en zien wel alle woorden, maar begrijpen of verstaan vaak maar een klein deel van de tekst. Op de kaarten hieronder als PDF een voorbeeld van wat kinderen met TOS ervaren bij de verwerking van auditief of visueel aangeboden taal.
Beide taken betreffen: actief nadenken zoals terug vragen/ terug lezen, het betreft relaties leggen, nieuwe woorden eigen maken, conclusies trekken en voorspellingen maken. Een goed proces met betrekking tot begrijpend luisteren en lezen is van groot belang voor schoolsucces.
Een goede woordenschat is hierbij een voorwaarde.
Wanneer je minder dan 85% van de woorden in een tekst begrijpt is er sprake van 'nauwelijks' begrip van de tekst.
Bij een dekking van 85%- 90% is er sprake van een globaal begrip.
Bij een dekking van 90% is er sprake van een redelijk begrip.
Leerlingen met ernsitge spraak-taalproblemen horen en zien wel alle woorden, maar begrijpen of verstaan vaak maar een klein deel van de tekst. Op de kaarten hieronder als PDF een voorbeeld van wat kinderen met TOS ervaren bij de verwerking van auditief of visueel aangeboden taal.
achterkant_kaart_simea.pdf | |
File Size: | 309 kb |
File Type: |
voorkant_kaart_simea.pdf | |
File Size: | 339 kb |
File Type: |
beide_kaarten_simea.pdf | |
File Size: | 228 kb |
File Type: |
Observatielijsten communicatieve redzaamheid
Marianne Verweij en Anita Cremer hebben observatielijsten ontwikkeld om de problematiek m.b.t de communicatieve redzaamheid in verschillende situaties helder te krijgen.
Deze lijsten kunnen u helpen bij het helder krijgen van de hulpvraag en het verwoorden van de problematiek. Een duidelijke hulpvraag, maakt dat u ook de hulp en de begeleiding gericht kunt inzetten.
Deze lijsten kunnen u helpen bij het helder krijgen van de hulpvraag en het verwoorden van de problematiek. Een duidelijke hulpvraag, maakt dat u ook de hulp en de begeleiding gericht kunt inzetten.
communicatieve_redzaamheid_groep_1-2.pdf | |
File Size: | 76 kb |
File Type: |
communicatieve_redzaamheid_groep3_tm8.pdf | |
File Size: | 76 kb |
File Type: |
communicatieve_redzaamheid_vo.pdf | |
File Size: | 66 kb |
File Type: |
Tips bij leer- en gedragsproblemen in de klas
Onder dit kopje vindt u downloads met tips voor in de klas. Met regelmaat wordt onder dit kopje een reeks met tips aangevuld. Tips bij leer- en gedragsproblemen in de klas. Dit kunnen tips zijn voor leerlingen met TOS, met ADHD, met autisme, met dyslexie, enz.
leerlingen_met_tos_in_de_klas.pdf | |
File Size: | 255 kb |
File Type: |
het_5g_schema.pdf | |
File Size: | 134 kb |
File Type: |
helpende_gedachten.pdf | |
File Size: | 107 kb |
File Type: |
tien_tips_voor_een_positief_schooljaar.pdf | |
File Size: | 4387 kb |
File Type: |
tips_dyslexie_op_het_vo.pdf | |
File Size: | 81 kb |
File Type: |
tos_in_de_klas.pdf | |
File Size: | 44 kb |
File Type: |
met_ass_naar_het_vo.pdf | |
File Size: | 45 kb |
File Type: |
Leesmotivatie
Veel kinderen hebben moeite met lezen en moeten meestal thuis extra oefenen met lezen. Dat valt niet mee. Iets wat op school al moeilijk is en vaak ook niet meer als leuk wordt ervaren is zeker vaak een strijd als dit ook thuis geoefend moet worden.
De leesmotivatie bewaken is een erg belangrijk gegeven. Er zijn veel methoden voor. Hierbij 3 downloads met tips.
De leesmotivatie bewaken is een erg belangrijk gegeven. Er zijn veel methoden voor. Hierbij 3 downloads met tips.
leesmotivatie.pdf | |
File Size: | 1389 kb |
File Type: |
leesmotivatie__dobbelsteen_lezen.pdf | |
File Size: | 5560 kb |
File Type: |
leesmotivatie__leestaken.pdf | |
File Size: | 674 kb |
File Type: |
Het volle hoofd
Wanneer kinderen weten wanneer hun hoofd vol raakt, kan er ook iets aan gedaan worden. Ga samen met het kind in gesprek. Aan de hand van deze checklist kan samen met het kind besproken worden wat het probleem is en hoe een vol hoofd voorkomen kan worden. Deze checklist is gebaseerd op de checklist in 'Het volle hoofdenboek' van Linde Kraijenhof.
vol_hoofd_.pdf | |
File Size: | 50 kb |
File Type: |
Toetsen van begrijpend lezen bij dyslexie
Uit vele reacties blijkt dat scholen, zorgverleners en ouders moeite hebben met de procedure rond het toetsen van begrijpend lezen bij dyslectische kinderen. De standaard-richtlijnen vanuit Cito en de instructie en de handhaving door de Inspectie worden voor het toetsen van kinderen met een ernstige vorm van dyslexie vaak als te strikt ervaren. Er is echter een verantwoorde manier voor scholen en Inspectie om hulpmiddelen bij toetsing in te zetten. Dit document wil hierover meer duidelijkheid geven.
begrijpend_lezen_toetsen_bij_dyslectische_leerlingen_def2.pdf | |
File Size: | 94 kb |
File Type: |
Wat zijn de executieve functies
Wat zijn nu precies die executieve functies?
Executieve functies zijn de voorspellers van schoolsucces.
Het gegeven IQ is niet bepalend hoe een kind functioneert. Het is zeker bepalend hoe he kind met de leerstof omgaat. Hoe leer je? Hoe pak je een taak aan?
De definitie is als volgt; “ Executieve functies zijn cognitieve processen die men nodig heeft voor doelgericht, efficiënt en sociaal aangepast gedrag en om taken zelfstandig te kunnen uitvoeren.
In de download een handig overzicht
Executieve functies zijn de voorspellers van schoolsucces.
Het gegeven IQ is niet bepalend hoe een kind functioneert. Het is zeker bepalend hoe he kind met de leerstof omgaat. Hoe leer je? Hoe pak je een taak aan?
De definitie is als volgt; “ Executieve functies zijn cognitieve processen die men nodig heeft voor doelgericht, efficiënt en sociaal aangepast gedrag en om taken zelfstandig te kunnen uitvoeren.
In de download een handig overzicht
executieve_functies.pdf | |
File Size: | 166 kb |
File Type: |
"TOS" posters
"Jos heeft een TOS" en ook de poster "Wat is een TOS?"
Deze posters van Kentalis geven erg goed weer wat een TOS is. Het is een onderdeel van de campagne van Kentalis om TOS meer bekendheid te geven. Nog altijd wordt deze problematiek niet tijdig herkent. Ook voor peuters is er een poster met aandachtspunten. Het is zeker zinvol om deze posters te verspreiden via school, consultatiebureaus en bij logopedisten.
Daarnaast zijn er door Kentalis verschillende flyers ontwikkeld voor het mbo en het voortgezet onderwijs. http://www.ikenkentalis.nl/tos/downloads-tos/
Deze posters van Kentalis geven erg goed weer wat een TOS is. Het is een onderdeel van de campagne van Kentalis om TOS meer bekendheid te geven. Nog altijd wordt deze problematiek niet tijdig herkent. Ook voor peuters is er een poster met aandachtspunten. Het is zeker zinvol om deze posters te verspreiden via school, consultatiebureaus en bij logopedisten.
Daarnaast zijn er door Kentalis verschillende flyers ontwikkeld voor het mbo en het voortgezet onderwijs. http://www.ikenkentalis.nl/tos/downloads-tos/
|
|
|
|
"Wat echt werkt" in een schema!
"Wat echt werkt" 27 evidence based strategieën voor het onderwijs van David Mitchell (uitgeverij Pica).
In het hoofdstuk 'een leer- en onderwijsmodel' omschrijft Mitchell uitvoerig en helder welke vijf factoren de motivatie van kinderen beïnvloeden of anders gezegd het motivatiehoofdkwartier beïnvloeden.
Mitchell geeft aan dat het onderwijsleermodel zoals hij dat omschrijft , de relatie weerspiegelt tussen de vereisten van de opdrachten en taken op school en de prestaties van de leerling. De kwaliteit van het leervermogen vermindert wanneer deze factoren niet optimaal zijn. Deze factoren omvatten volgens Mitchell
Ik heb de uiteenzetting van Mitchell m.b.t. de motivatie van de leerling weergegeven in een schema. De motivatie van de leerling wordt beïnvloed door een aantal factoren en dit is van invloed op het presteren en welbevinden van de leerling en het gedrag. Waar kan ons handelen als leerkracht van grote invloed zijn? Dit schema is als PDF te downloaden:
In het hoofdstuk 'een leer- en onderwijsmodel' omschrijft Mitchell uitvoerig en helder welke vijf factoren de motivatie van kinderen beïnvloeden of anders gezegd het motivatiehoofdkwartier beïnvloeden.
Mitchell geeft aan dat het onderwijsleermodel zoals hij dat omschrijft , de relatie weerspiegelt tussen de vereisten van de opdrachten en taken op school en de prestaties van de leerling. De kwaliteit van het leervermogen vermindert wanneer deze factoren niet optimaal zijn. Deze factoren omvatten volgens Mitchell
- de biologische structuren en functies van de leerling
- de motivatie van de leerling
- de cognitieve strategieën van de leerling
- het geheugen van de leerling
Ik heb de uiteenzetting van Mitchell m.b.t. de motivatie van de leerling weergegeven in een schema. De motivatie van de leerling wordt beïnvloed door een aantal factoren en dit is van invloed op het presteren en welbevinden van de leerling en het gedrag. Waar kan ons handelen als leerkracht van grote invloed zijn? Dit schema is als PDF te downloaden:
formule_motivatie_hoofdkwartier_mitchell_signed.pdf | |
File Size: | 572 kb |
File Type: |
Boekverslag schrijven
Veel kinderen met TOS of kinderen met autisme, ADHD of dyslexie hebben veel moeite met opdrachten zonder structuur en zonder aangeboden kaders. In de praktijk kom ik bij het begeleiden van deze kinderen vaak het euvel 'boekverslag schrijven' tegen. Ze weten niet hoe ze het aan moeten pakken. Vooral de kinderen met een Tos hebben veel moeite met het in woorden omschrijven wat ze gelezen hebben. Ze weten vaak niet wat er van ze verwacht wordt? Hoe schrijf ik dat?
Naast het feit dat wij ook onze verwachtingen iets kunnen aanpassen bij kinderen met een belemmering, kunnen wij ze daarnaast ook hulp bieden in de vorm van bieden van kaders en structuur. Hieronder de download van een opzet van een boekverslag voor kinderen in groep 7 /8 en in het VMBO. Op het voorblad van het boekverslag kan een afbeelding van het boek ingevoerd worden. Natuurlijk zou het fijn zijn als een volwassene daarbij helpt. Een PDF om het als bestand te bewaren én een docx bestand om te bewerken door de leerlingen. Veel plezier er mee!
Naast het feit dat wij ook onze verwachtingen iets kunnen aanpassen bij kinderen met een belemmering, kunnen wij ze daarnaast ook hulp bieden in de vorm van bieden van kaders en structuur. Hieronder de download van een opzet van een boekverslag voor kinderen in groep 7 /8 en in het VMBO. Op het voorblad van het boekverslag kan een afbeelding van het boek ingevoerd worden. Natuurlijk zou het fijn zijn als een volwassene daarbij helpt. Een PDF om het als bestand te bewaren én een docx bestand om te bewerken door de leerlingen. Veel plezier er mee!
boekverslag.pdf | |
File Size: | 287 kb |
File Type: |
boekverslag.docx | |
File Size: | 339 kb |
File Type: | docx |
Boekentips voor kinderen met autisme in de klas
literatuur_autisme.pdf | |
File Size: | 54 kb |
File Type: |
Woede uitbarstingen bij kinderen
publicatie_woedeuitbarstingen_bij_kinderen.pdf | |
File Size: | 202 kb |
File Type: |
Woedemeter SMARTonderwijs
woedemeter.pdf | |
File Size: | 215 kb |
File Type: |
woedemeterleeg.pdf | |
File Size: | 287 kb |
File Type: |
Ontspanningstips bij kinderen
publicatie_spanningstips.pdf | |
File Size: | 188 kb |
File Type: |
Hier klikken om te bewerken.