De BOEKEN en gepubliceerde artikelen over TOS van Bernadette Sanders
'Taalontwikkelingsstoornissen in de klas'.
Taalontwikkelingsstoornissen
|
|
Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind van 0-8 jaar.
Het boek Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind, 0 tot 8 jaar . Ook in dit boek Praktische handelingsadviezen en tips met vooral aandacht voor de vroegsignalering. Dit boek is gelanceerd op WereldTOSdag 15 oktober 2021!
Het boek is te bestellen bij verschillende bookstores online zoals Lannoo,Bol.com, Bruna etc.
Het boek richt zich op het belang van voldoende kennis van de taalontwikkeling van het jonge kind.
Waarin herken je ernstige problemen in de taalontwikkeling en ‘een vermoeden van’ TOS?
Maar ook op het belang van verbinding en samenwerking voor ouders en het kind tussen onderwijs en zorg.
In die eerste zes jaren maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal- emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.
In dit praktische boek wordt uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis is, hoe je als professional bij het jonge kind problemen in de taalontwikkeling signaleert en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Dit boek geeft een overzicht van wat je kan signaleren in de groep, handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, in dit boek opgenomen. Dit boek is geschreven voor professionals in het onderwijs en in de zorg.
Het boek is te bestellen bij verschillende bookstores online zoals Lannoo,Bol.com, Bruna etc.
Het boek richt zich op het belang van voldoende kennis van de taalontwikkeling van het jonge kind.
Waarin herken je ernstige problemen in de taalontwikkeling en ‘een vermoeden van’ TOS?
Maar ook op het belang van verbinding en samenwerking voor ouders en het kind tussen onderwijs en zorg.
In die eerste zes jaren maken kinderen de grootste ontwikkeling door op het gebied van de taal. Het is de meest gevoelige periode om taal aan te leren. Wanneer kinderen met problemen in de taalontwikkeling in deze periode niet gesignaleerd worden en niet de hulp krijgen die zij nodig hebben, dan is de prognose voor de toekomst met betrekking tot relaties, werk en school minder goed. Ernstige problemen in de taalontwikkeling hebben gevolgen voor de sociaal- emotionele ontwikkeling, de psychosociale en cognitieve ontwikkeling en het functioneren in de maatschappij.
In dit praktische boek wordt uitgelegd wat een taalontwikkelingsstoornis is, hoe je als professional bij het jonge kind problemen in de taalontwikkeling signaleert en wat je in je werk met het jonge kind kunt doen om een kind met een TOS te ondersteunen. Dit boek geeft een overzicht van wat je kan signaleren in de groep, handvatten, praktische voorbeelden en tips. Tevens is de ELS (Early Language Scale), het nieuwe screeningsinstrument met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind tot 6 jaar, in dit boek opgenomen. Dit boek is geschreven voor professionals in het onderwijs en in de zorg.
Taalontwikkelingsstoornissen in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs
Uit de inleiding van het boek
Wereldwijd wordt taal dé indicator genoemd van het welbevinden van kinderen. Een niet goed verlopende taalontwikkeling heeft grote impact op het emotioneel welbevinden van kinderen. (BEPTOS, 2021)
Dit boek heeft als titel ‘Taalontwikkelingsstoornissen in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs’. Er is veel literatuur over ADHD, autisme, gedrag en dyslexie, veel minder over TOS. Wel is er al veel meer te vinden dan toen ik zes jaar geleden het eerste boek schreef over TOS, ‘Taalontwikkelingsstoornissen in de klas’. Het eerste boek ‘Taalontwikkelingsstoornissen in de klas (2017) wordt met dit boek deels herschreven. In de afgelopen zes jaar is er veel onderzoek gedaan naar TOS en de sociaal-emotionele ontwikkeling, de rol van innerlijke taal en de gevolgen van een zwak ontwikkelde Theory of Mind. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de rol van innerlijke taal bij het uitvoeren van de executieve functies en wat de gevolgen zijn voor school, leren en deelname aan de maatschappij. De ondersteuningsvragen van het kind met TOS blijken hierdoor complexer te zijn en de interventies zouden gerichter op deze hulpvragen ingezet kunnen worden. Gezien alle ontwikkelingen en ‘nieuwe’ inzichten leek het wenselijk om het eerste boek te herschrijven.
Ongeveer zeven procent van de schoolgaande kinderen in Nederland kampt met een taal- en spraakontwikkelingsstoornis. Het is opvallend dat dit, zeker in vergelijking met de meer bekende ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, autisme of dyslexie, een relatief onbekende aandoening is. Terwijl een taalontwikkelingsstoornis vaak samen met andere ontwikkelingsstoornissen voorkomt. Bij een deel van deze kinderen is de taalstoornis ernstig: zij ontwikkelen zich niet goed en mede door hun specifieke ondersteuningsvragen worden zij vaak verwezen naar het speciaal (basis)onderwijs.
Kinderen met TOS vinden een plek in het speciaal onderwijs (so cluster 2), het speciaal basisonderwijs (sbo) en het regulier basisonderwijs. In de praktijk blijkt dat steeds meer kinderen met TOS een plek krijgen in het speciaal basisonderwijs. Dit maakt het noodzakelijk dat dit ik in dit boek aandacht schenk aan het kind met TOS in zowel he regulier onderwijs als het speciaal basisonderwijs. Elk hoofdstuk is gericht op het kind met TOS in zowel het regulier basisonderwijs als in het speciaal basisonderwijs. De onderwijsbehoefte van het kind met TOS wijkt hierin niet af. Het boek is dus gericht op het kind met TOS in de klas. Regulier of speciaal.
Een kind met TOS in de klas komt in het regulier onderwijs steeds vaker voor en zeker ook in het speciaal basisonderwijs. Een TOS wordt steeds beter herkend en gesignaleerd. Het is belangrijk dat elke leerkracht zich inleest over de problematiek die je in je klas tegenkomt. Handelen zonder dat duidelijk is wat de onderliggende oorzaak van opvallend gedrag is, is onverstandig. Ga niet alleen uit van wat je ziet. Taalproblemen kan je niet zien, wel het gedrag dat volgt op frustratie en onmacht. Een taalontwikkelingsstoornis is de meest voorkomende stoornis die het minst bekend is!
Wanneer je de problematiek van een leerling met TOS echt leert kennen en weet waar deze kinderen dagelijks, bij jou in de klas tegenaan lopen, pas dan kan je ontdekken wat deze kinderen echt nodig hebben van jou als professional in de klas. Wanneer je als leerkracht kennis hebt genomen van de mogelijke uitingsvormen en de gevolgen van TOS voor het onderwijs en wanneer je beseft wat communicatienood is, beschrijf je een beginsituatie van waaruit jij als professional kan handelen. Als je kennis hebt van de onderwijsbehoeften van het kind met TOS, kun je het kind beter ondersteunen bij het bieden van handvatten en ondersteunende strategieën.
In dit boek zijn niet alleen tips opgenomen, maar is er ook voldoende ruimte voor theorie en achtergrondinformatie en lees je over de kenmerken van de TOS-problematiek. Een literatuurlijst mag dan ook niet ontbreken, neem dus vooral de tijd om de theorie achter TOS te ontdekken, want kennis van de theorie is de manier om de hulpvraag van het kind te ‘zien’ en te ontdekken. Wat heeft dit kind nodig van jou als ondersteunende professional in de klas?
November 2023
Wereldwijd wordt taal dé indicator genoemd van het welbevinden van kinderen. Een niet goed verlopende taalontwikkeling heeft grote impact op het emotioneel welbevinden van kinderen. (BEPTOS, 2021)
Dit boek heeft als titel ‘Taalontwikkelingsstoornissen in het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs’. Er is veel literatuur over ADHD, autisme, gedrag en dyslexie, veel minder over TOS. Wel is er al veel meer te vinden dan toen ik zes jaar geleden het eerste boek schreef over TOS, ‘Taalontwikkelingsstoornissen in de klas’. Het eerste boek ‘Taalontwikkelingsstoornissen in de klas (2017) wordt met dit boek deels herschreven. In de afgelopen zes jaar is er veel onderzoek gedaan naar TOS en de sociaal-emotionele ontwikkeling, de rol van innerlijke taal en de gevolgen van een zwak ontwikkelde Theory of Mind. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de rol van innerlijke taal bij het uitvoeren van de executieve functies en wat de gevolgen zijn voor school, leren en deelname aan de maatschappij. De ondersteuningsvragen van het kind met TOS blijken hierdoor complexer te zijn en de interventies zouden gerichter op deze hulpvragen ingezet kunnen worden. Gezien alle ontwikkelingen en ‘nieuwe’ inzichten leek het wenselijk om het eerste boek te herschrijven.
Ongeveer zeven procent van de schoolgaande kinderen in Nederland kampt met een taal- en spraakontwikkelingsstoornis. Het is opvallend dat dit, zeker in vergelijking met de meer bekende ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, autisme of dyslexie, een relatief onbekende aandoening is. Terwijl een taalontwikkelingsstoornis vaak samen met andere ontwikkelingsstoornissen voorkomt. Bij een deel van deze kinderen is de taalstoornis ernstig: zij ontwikkelen zich niet goed en mede door hun specifieke ondersteuningsvragen worden zij vaak verwezen naar het speciaal (basis)onderwijs.
Kinderen met TOS vinden een plek in het speciaal onderwijs (so cluster 2), het speciaal basisonderwijs (sbo) en het regulier basisonderwijs. In de praktijk blijkt dat steeds meer kinderen met TOS een plek krijgen in het speciaal basisonderwijs. Dit maakt het noodzakelijk dat dit ik in dit boek aandacht schenk aan het kind met TOS in zowel he regulier onderwijs als het speciaal basisonderwijs. Elk hoofdstuk is gericht op het kind met TOS in zowel het regulier basisonderwijs als in het speciaal basisonderwijs. De onderwijsbehoefte van het kind met TOS wijkt hierin niet af. Het boek is dus gericht op het kind met TOS in de klas. Regulier of speciaal.
Een kind met TOS in de klas komt in het regulier onderwijs steeds vaker voor en zeker ook in het speciaal basisonderwijs. Een TOS wordt steeds beter herkend en gesignaleerd. Het is belangrijk dat elke leerkracht zich inleest over de problematiek die je in je klas tegenkomt. Handelen zonder dat duidelijk is wat de onderliggende oorzaak van opvallend gedrag is, is onverstandig. Ga niet alleen uit van wat je ziet. Taalproblemen kan je niet zien, wel het gedrag dat volgt op frustratie en onmacht. Een taalontwikkelingsstoornis is de meest voorkomende stoornis die het minst bekend is!
Wanneer je de problematiek van een leerling met TOS echt leert kennen en weet waar deze kinderen dagelijks, bij jou in de klas tegenaan lopen, pas dan kan je ontdekken wat deze kinderen echt nodig hebben van jou als professional in de klas. Wanneer je als leerkracht kennis hebt genomen van de mogelijke uitingsvormen en de gevolgen van TOS voor het onderwijs en wanneer je beseft wat communicatienood is, beschrijf je een beginsituatie van waaruit jij als professional kan handelen. Als je kennis hebt van de onderwijsbehoeften van het kind met TOS, kun je het kind beter ondersteunen bij het bieden van handvatten en ondersteunende strategieën.
In dit boek zijn niet alleen tips opgenomen, maar is er ook voldoende ruimte voor theorie en achtergrondinformatie en lees je over de kenmerken van de TOS-problematiek. Een literatuurlijst mag dan ook niet ontbreken, neem dus vooral de tijd om de theorie achter TOS te ontdekken, want kennis van de theorie is de manier om de hulpvraag van het kind te ‘zien’ en te ontdekken. Wat heeft dit kind nodig van jou als ondersteunende professional in de klas?
November 2023
PODCAST TOS
Wat zijn taalontwikkelingsstoornissen en waarom het belangrijk is om vroegtijdig te signaleren. Tips om te handelen met wanneer er sprake is van een leerling met TOS in de klas. Bernadette Sanders in gesprek met Simone Sarpathie over TOS. Beluister hier de podcast over TOS in de serie van 'De onderwijskwestie van Simone Sarphatie. 'TOS op de kaart'.
Geschreven artikelen voor tijdschriften en congressen
LBBO artikelLees hier het artikel 'Hoe ondersteun ik een leerling met TOS' dat is verschenen in 'Beter Begeleiden' van de LBBO. September 2017
|
LBRT artikelLees hier het artikel dat in september 2019 verscheen in het 'Tijdschrift voor Remedial Teaching (LBRT 2019-09- #4, www.LBRT.nl).
'Hoe herken je een leerling met TOS in het vo en mbo'. Het artikel in de LBRT |
LBRT artikelLees hier het artikel dat in september in 'Het tijdschrift voor Remedial Teaching (LBRT 2017-04)' is verschenen . 'Taalontwikkelingsstoor-nis (TOS) een onzichtbare handicap'. Met een actie om het boek te winnen!
|
LBBO artikelLees hier het artikel 'TOS in het voortgezet onderwijs' dat is verschenen in het vakblad van de LBBO 'Beter Begeleiden' jaargang 10 nummer 1 op 17 januari 2019. |
Artikel voor Medilex |
LBBO artikel |
Artikel voor het vakblad OnderWijsTijdHet artikel 'Taalontwikkelingsstoornissen' is in september 2022 verschenen in het vakblad OnderWijstijd, juli-september 2022, nr 3. Klik op de foto om het hele artikel als PDF bestand te lezen of lees het hier.
|
Aandacht voor TOS in de klas
Lees hier het artikel "Aandacht voor TOS in de klas'. Adviezen voor het begeleiden van leerlingen met TOS Het artikel is verschenen in 2022 als weggever bij het congres 'Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in het basisonderwijs'. |
Belang van vroege signalering van een TOS
Lees hier het artikel van de LBBO : 'Belang van een vroege signalering van een TOS'. Dit artikel staat deze maand in Beter Begeleiden, maart 2022 uitgave: LBBO. |