Screeningslijst ELS en Minimumspreeknormen
.
Niet alle kinderen die baat zouden kunnen hebben bij vroegtijdige interventie
op het gebied
van taalontwikkeling worden gesignaleerd!
Er blijkt behoefte aan een nieuw screeningsinstrument voor het signaleren van kinderen die het risico lopen op een taalontwikkelingsstoornis. Helaas worden niet alle kinderen die baat zouden kunnen hebben bij vroegtijdige interventieop het gebied van taalontwikkeling gesignaleerd. Een vroegtijdige interventie is van groot belang, een TOS kan zoals eerder aangegeven ernstige gevolgen hebben voor de algehele ontwikkeling van het kind. Er is dus vraag naar een concreet en hanteerbaar screeningsinstrument met optimale mijlpalen met betrekking tot de taalontwikkeling van het jonge kind, maar vooral ook een gevalideerd taalscreenings-instrument die de volledige leeftijdscategorie van de ontwikkeling van de taalontwikkeling voor het jonge kind bestrijkt.
De Early Language Scale (ELS), een screeningsinstrument met 26 items, blijkt een geldig instrument om kinderen te identificeren die risico lopen op taalontwikkelingsstoornissen in de voorschoolse opvang en bij onderwijsinstellingen bij Nederlandse kinderen van 1-6 jaar (M.I. Bochane, 2021).
Kinderen ontwikkelen taal met grote onderlinge verschillen in de snelheid waarin de taalontwikkeling groeit, maar ook wanneer wij kijken naar de start van het spreken. Er zijn onderlinge verschillen in de woordenschat, de grammatica, de gemiddelde lengte van uitingen, het aandeel van werkwoorden in de totale woordenschat het gebruik van zelfstandig naamwoorden en werkwoorden. Juist vanwege deze onderlinge variatie is het moeilijk om een gemiddelde taalontwikkeling te beschrijven die voor alle kinderen geldt. Er is onderzoek nodig waaruit blijkt welke algemene mijlpalen de taalontwikkeling van het kind weerspiegelen. Dergelijke mijlpalen moeten ouders en professionals in staat stellen tot het volgen van de taalontwikkeling van het kind.
In de ELS zijn alle mijlpalen geformuleerd als ja/nee vragen met betrekking tot de taalvaardigheid van kinderen van één tot zes jaar en daarnaast is de begrijpelijkheid van deze mijlpalen voor ouders gecontroleerd. Dit screeningsinstrument, de ELS, bevat een begrijpelijke itemformulering van 26 positief geformuleerde mijlpalen in de taalontwikkeling, de Early Language Scale (ELS), (M. I. Bochane, 2021).
Er worden geen negatieve geformuleerde mijlpalen gebruikt en zodoende richt men zich niet op tekorten die zorgen bij de ouders kunnen oproepen. De antwoorden bij elk item zijn alleen mogelijk met ja of nee, bijvoorbeeld: ‘zegt uw kind in totaal ongeveer 10 woordjes’. Met behulp van het screeningsinstrument de ELS, is het mogelijk om de taalontwikkeling van kinderen van één tot zes jaar te meten met een observatie van de ouders. Zo kunnen ouders bij de vraag ‘begrijpt uw kind opdrachtjes van twee woorden? Bv: ‘jas aan’ of ‘kijk daar’ beoordelen of het kind de opdracht begrijpt, omdat zij het gedrag van het kind kunnen observeren (M.I Visser-Bochane, 2019). Aangezien tekorten in taalbegrip een belangrijke indicator zijn voor taalontwikkelingsstoornissen is het beoordelen van het begrip erg belangrijk. De vragen aan de ouders met betrekking tot de korte taakjes kunnen aantonen of het kind de korte opdrachtjes en dus de taal begrijpt (S.M. Vehkavuori & S. Stolt, 2018).
Er zijn items opgenomen met betrekking tot de expressieve en receptieve taalontwikkeling. De ELS bestrijkt een groot leeftijdsbereik, namelijk het jongen kind in zijn taalontwikkeling van één tot zes jaar. Hier ontwikkelt zich de basis voor de taal, wat betekent dat de ELS deze ontwikkelingsperiode de taalontwikkeling van het kind meet en in kaart brengt. Een atypische taalontwikkeling, oftewel zorgen in de taalontwikkeling bij het jonge kind, zijn met de ELS eenvoudig op te sporen met een klein aantal items. Wel geven de onderzoekers aan dat het ook met deze lijst nog altijd mogelijk is dat sommige kinderen zullen worden ‘gemist’. De taalontwikkeling van het kind dient bij zorgen gemonitord te worden en hiervoor kan de ELS herhaaldelijk worden gebruikt (M.I. Bochane e.a., 2021).
Deze vroege signalering ondersteunt een tijdige verwijzing naar de juiste diagnostiek, waardoor de juiste interventies tijdig ingezet kunnen worden. Het doel van een interventie is dan ook gericht op groei in de communicatie voor kinderen met TOS, gericht op het (communicatief) functioneren in het dagelijks leven in het nu en in de toekomst.
Bij een 'niet pluis' score op de ELS, dient het kind doorverwezen te worden naar een logopedist voor een 'eerste fase' diagnostiek. De ELS biedt ondersteuning aan professionals werkzaam in de kinderopvang en vroegschoolse educatieve setting om kinderen (van een tot zes jaar) met een atypische taalontwikkeling tijdig te signaleren.
Website HanzeHogeschool over de ELS
https://www.hanze.nl/assets/kc-cares/transparante-zorgverlening/Documents/Public
/Bochane%202021%20Thesis%20publicatie.pdf
De Screeningslijst ELS vindt u onder deze link
De Early Language Scale (ELS), een screeningsinstrument met 26 items, blijkt een geldig instrument om kinderen te identificeren die risico lopen op taalontwikkelingsstoornissen in de voorschoolse opvang en bij onderwijsinstellingen bij Nederlandse kinderen van 1-6 jaar (M.I. Bochane, 2021).
Kinderen ontwikkelen taal met grote onderlinge verschillen in de snelheid waarin de taalontwikkeling groeit, maar ook wanneer wij kijken naar de start van het spreken. Er zijn onderlinge verschillen in de woordenschat, de grammatica, de gemiddelde lengte van uitingen, het aandeel van werkwoorden in de totale woordenschat het gebruik van zelfstandig naamwoorden en werkwoorden. Juist vanwege deze onderlinge variatie is het moeilijk om een gemiddelde taalontwikkeling te beschrijven die voor alle kinderen geldt. Er is onderzoek nodig waaruit blijkt welke algemene mijlpalen de taalontwikkeling van het kind weerspiegelen. Dergelijke mijlpalen moeten ouders en professionals in staat stellen tot het volgen van de taalontwikkeling van het kind.
In de ELS zijn alle mijlpalen geformuleerd als ja/nee vragen met betrekking tot de taalvaardigheid van kinderen van één tot zes jaar en daarnaast is de begrijpelijkheid van deze mijlpalen voor ouders gecontroleerd. Dit screeningsinstrument, de ELS, bevat een begrijpelijke itemformulering van 26 positief geformuleerde mijlpalen in de taalontwikkeling, de Early Language Scale (ELS), (M. I. Bochane, 2021).
Er worden geen negatieve geformuleerde mijlpalen gebruikt en zodoende richt men zich niet op tekorten die zorgen bij de ouders kunnen oproepen. De antwoorden bij elk item zijn alleen mogelijk met ja of nee, bijvoorbeeld: ‘zegt uw kind in totaal ongeveer 10 woordjes’. Met behulp van het screeningsinstrument de ELS, is het mogelijk om de taalontwikkeling van kinderen van één tot zes jaar te meten met een observatie van de ouders. Zo kunnen ouders bij de vraag ‘begrijpt uw kind opdrachtjes van twee woorden? Bv: ‘jas aan’ of ‘kijk daar’ beoordelen of het kind de opdracht begrijpt, omdat zij het gedrag van het kind kunnen observeren (M.I Visser-Bochane, 2019). Aangezien tekorten in taalbegrip een belangrijke indicator zijn voor taalontwikkelingsstoornissen is het beoordelen van het begrip erg belangrijk. De vragen aan de ouders met betrekking tot de korte taakjes kunnen aantonen of het kind de korte opdrachtjes en dus de taal begrijpt (S.M. Vehkavuori & S. Stolt, 2018).
Er zijn items opgenomen met betrekking tot de expressieve en receptieve taalontwikkeling. De ELS bestrijkt een groot leeftijdsbereik, namelijk het jongen kind in zijn taalontwikkeling van één tot zes jaar. Hier ontwikkelt zich de basis voor de taal, wat betekent dat de ELS deze ontwikkelingsperiode de taalontwikkeling van het kind meet en in kaart brengt. Een atypische taalontwikkeling, oftewel zorgen in de taalontwikkeling bij het jonge kind, zijn met de ELS eenvoudig op te sporen met een klein aantal items. Wel geven de onderzoekers aan dat het ook met deze lijst nog altijd mogelijk is dat sommige kinderen zullen worden ‘gemist’. De taalontwikkeling van het kind dient bij zorgen gemonitord te worden en hiervoor kan de ELS herhaaldelijk worden gebruikt (M.I. Bochane e.a., 2021).
Deze vroege signalering ondersteunt een tijdige verwijzing naar de juiste diagnostiek, waardoor de juiste interventies tijdig ingezet kunnen worden. Het doel van een interventie is dan ook gericht op groei in de communicatie voor kinderen met TOS, gericht op het (communicatief) functioneren in het dagelijks leven in het nu en in de toekomst.
Bij een 'niet pluis' score op de ELS, dient het kind doorverwezen te worden naar een logopedist voor een 'eerste fase' diagnostiek. De ELS biedt ondersteuning aan professionals werkzaam in de kinderopvang en vroegschoolse educatieve setting om kinderen (van een tot zes jaar) met een atypische taalontwikkeling tijdig te signaleren.
Website HanzeHogeschool over de ELS
https://www.hanze.nl/assets/kc-cares/transparante-zorgverlening/Documents/Public
/Bochane%202021%20Thesis%20publicatie.pdf
De Screeningslijst ELS vindt u onder deze link
In het schema hieronder vindt u de G-MS (Gereviseerde Minimum Spreek- normen) gebaseerd op het schema van S.M. Goorhuis-Brouwer (2007). Dit schema geeft aan wat kinderen op een bepaalde leeftijd moeten beheersen mbt de spraaktaalontwikkeling.