06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    Autisme spectrum (ass)en de veranderingen m.b.t. zorg, indicatie en passendonderwijs.

    2/19/2014

    1 Comment

     
    Foto
    Er gaan in m.i.v.  2014 en 2015 veel  veranderingen plaats vinden in zorg en in het onderwijs voor onze kinderen die extra zorg en aandacht behoeven. Veranderingen in de criteria bij het stellen van de diagnose ASS (DSM-5), veranderingen in de Jeugdwet en in het onderwijs.

     Als kinderen en volwassenen met ASS ergens moeite mee hebben dan is dat met onverwachte veranderingen, behalve als ze het zelf doen…
    Het nieuwe handboek voor de psychiatrie, de DSM-5 is vorig jaar mei gelanceerd.

    Voor het afgeven van de diagnose Autisme is er veel  veranderd t.o.v. de DSM-4. De huidige diagnoses PDD-NOS, Asperger en Klassiek Autisme worden in de nieuwe DSM-5 samengevoegd onder één noemer: Autisme Spectrum stoornis (ASS). In de DSM-5 kan bij de diagnose worden aangegeven of er sprake is van een ‘milde’ of  ‘ernstige’  vorm van ASS.
     Ook de criteria voor het afgeven van de nieuwe diagnose van Ass (Autisme Spectrum) zijn anders dan er vanuit de DSM-4 werden toegepast voor de diverse vormen van Autisme.

     Zo waren de drie belangrijkste criteria
    - Beperkingen in de sociale interactie
    - Beperkingen in de communicatie
    -Stereotiepe patronen van gedrag

    Ze worden vervangen door de volgende twee domeinen:
    - Beperkingen in de sociale communicatie en interactie
    - Repetitief gedrag en specifieke interesses

    Persoonlijk heb ik hier zeker een kritisch standpunt in en maak mij zorgen over een aantal zaken.
    Wat gaan de psychiaters in de praktijk verstaan onder mild of ernstig?
    Hoe gaan zorgverzekeraars hier mee om? Kunnen  mensen met een bestaande diagnose  Asperger of PDD-NOS en een hoge intelligentie nog binnen de criteria vallen en aanspraak maken op autisme hulp?

      Voor de jeugdigen is het hele probleem rond ASS nog iets complexer geworden sinds 18 februari. De Eerste kamer heeft gestemd over de nieuwe Jeugdwet en deze aangenomen.  De psychische hulp voor jongeren wordt definitief uit het zorgpakker gehaald en per 2015 bij de gemeenten ondergebracht. Door het loskoppelen van de zorgverzekeringswet komt het recht op zorg voor kinderen met een psychische aandoening in het gedrang.

    De gemeenten zijn aan zet. Kunnen zij hun kennisachterstand inhalen en de hulp die zij zullen moeten gaan bieden hierop inrichten?

    Daarnaast denk ik, dat met de beperkte nieuwe criteria bij de diagnose stelling, een aantal zaken over het hoofd gezien worden. Juist die kenmerken die kinderen en volwassenen  met Autisme typeren,  kenmerken die in het onderwijs en in de opvoeding  ook over het algemeen een hulpvraag zijn.

    Dan nog een laatste verandering die in augustus 2014 van start gaat: Het ‘Passend onderwijs’.
     
    Op dit gebied richt ik mij nu alleen op het kind en op de situatie in de klas. Het kind met ASS en het Passend onderwijs dat ook dit jaar in augustus  van start gaat. De school krijgt binnen Passend onderwijs de taak om een passende onderwijs plek te bieden aan iedere leerling die extra ondersteuning nodig heeft. 


     De kenmerken en aandachtspunten kind met Ass in het onderwijs:

     - Grote groepen zijn voor deze kinderen te druk… ze raken overprikkeld
    - Ze weten niet goed hoe hij/zij met anderen moet omgaan...communicatieve redzaamheid
    - Ze houden niet van onverwachte veranderingen, ze kunnen er niet mee omgaan en raken overprikkeld 
       behalve als hij/zij het zelf doet.

    -  houden van orde en structuur
    - Ze begrijpen grapjes niet altijd goed als een ander die maakt.
    - Ze hebben moeite met plannen en verder te kijken dan een dag
    - Ze worden snel boos omdat hij/ zij iemand niet begrijpt
    - Ze weten niet wanneer iemand boos, blij of sarcastisch is, kunnen mimiek niet goed 'lezen'
    - Ruikt, voelt, hoort, ziet, proeft meer dan een ander
    - Hebben moeite met grote hoeveelheid  verbale informatie/ instructie. Schriftelijk of auditief. Is erg visueel ingesteld.

    In mijn volgende blog en in mijn Ibooks zal ik mij vooral richten op de do’s en don’ts in het onderwijs en in de begeleiding van kinderen met Autisme.

    Hoe kunnen we rekening houden met bovenstaande kenmerken?
    Welke hulp kan geboden worden op bovenstaande hulpvragen/ kenmerken van deze kinderen.

    De beperkingen zijn tevens de hulpvragen van deze kinderen en zo kan binnen het onderwijs gekeken worden welke oplossingen m.b.t deze punten geboden kunnen worden. Welke ondersteuning hebben ook de leerkrachten in de klas nodig bij deze begeleiding?

    Passend onderwijs kijkt naar de mogelijkheden van de leerlingen, laten we daarbij ook rekening houden met de beperkingen die bij een diagnose horen. Zo kan elke leerling echt tot zijn/ haar recht komen.











    1 Comment

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top