Helpende gedachten zijn probleem overstijgende gedachten.
Een kind in de klas met leer-of gedragsproblemen? Zwakke executieve functies zijn hier vaak een factor die om aandacht vraagt. Dit uit zich in gedrag dat jij als leerkracht signaleert en vaak benoemt.
Wat je ziet, behelst een hulpvraag.
- Wat je ziet: Altijd chaotisch, altijd van alles kwijt… aantekeningen zijn onleesbaar en onoverzichtelijk.
Maak samen met het kind dat veel vergeet een checklist.
Maak taken overzichtelijk en geef eventueel instructie van het smartbord uitgeprint mee. Aantekeningen maken is te moeilijk.
Bied ze een buddy bij wie ze kunnen controleren of het huiswerk klopt of het nagekeken werk. Ga in gesprek en vraag wat ze nodig hebben voor meer overzicht.
Voor minder chaos kan je vragen hoe een opgeruimde la of bureau eruit ziet en begin daar met stap 1. Leer ze bepaalde spullen een vaste plek bieden in de klas en geef zelf ook dat voorbeeld. Bied ze structuur.
- Wat je ziet: wiebelen en niet weten waar en hoe te beginnen… (werkgeheugen, taakinitiatie)
Veelal een probleem bij kinderen die de talige instructie niet goed kunnen volgen. Kinderen met TOS, dyslexie, ADHD en autisme. Verlengde instructie is de hulpvraag en eventueel een stappenplan voor de taak die uitgevoerd moet worden. Ga af en toe langs en informeer of het kind nog hulp nodig heeft.
Pre-teaching (de instructie vooraf in een kleine groep geven) zorgt ook voor een succeservaring.
- Wat je ziet: direct reagerend op prikkels, kijkt op bij elk geluid, werkt niet door.. (volgehouden aandacht)
Herinner het kind rustig of met een non-verbaal teken aan zijn taak en moedig het aan, ga er regelmatig even langs, een schouderklopje als het kind werkt is een geweldig compliment dan alleen roepen als het net afgeleid is. Laat het kind niet bij het raam of bij de deur zitten.
- Wat je ziet: start niet na de instructie, gaat van alles doen behalve starten. Uitstelgedrag. (taakinitiatie)
Geef kinderen die direct starten een compliment en ook als dit kind alleen al een pen pakt. Neem de taak samen nog even door en verdeel het in stappen zodat het overzichtelijk wordt of maak de taak wat minder groot. Zorg voor een succeservaring voor dit kind.
Loop regelmatig even langs en spoor het kind aan met complimentjes en bespreek wat het af heeft en nog af moet/kan maken.
- Wat je ziet: bij plotselinge wisseling van lessen of activiteiten die niet doorgaan wordt het kind boos (flexibiliteit).
Een dagplanning die in de klas hangt biedt steun voor de leswisselingen die ingepland staan. Het kind heeft er baat bij als het vooraf gewaarschuwd wordt bij een veranderingen (invaller, gymles die vervalt etc.). Wanneer dat niet meer kan (omdat de verandering abrupt is) spreek dan uit hoe de verandering tot stand is gekomen. Verwacht je een flinke reactie bij een verandering, vertel het dan het kind 1 op 1 voordat je het aan de rest van de groep vertelt.