06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    Helpende gedachten van de leerkracht (deel 1) 

    9/6/2016

    0 Comments

     
    Foto







    ​Helpende gedachten zijn probleem overstijgende gedachten.
    Een kind in de klas met leer-of gedragsproblemen? Zwakke executieve functies zijn hier vaak een factor die om aandacht vraagt. Dit uit zich in gedrag dat jij als leerkracht signaleert en vaak benoemt.
     
    Wat je ziet, behelst een hulpvraag.
     
    1. Wat je ziet: Altijd chaotisch, altijd van alles kwijt… aantekeningen zijn onleesbaar en onoverzichtelijk.
    Overstijgende gedachte: Hulpvraag van het kind ‘help mij organiseren’ (planning en organisatie)
    Maak samen met het kind dat veel vergeet een checklist.
    Maak taken overzichtelijk en geef eventueel instructie van het smartbord uitgeprint mee. Aantekeningen maken is te moeilijk.
    Bied ze een buddy bij wie ze kunnen controleren of het huiswerk klopt of het nagekeken werk. Ga in gesprek en vraag wat ze nodig hebben voor meer overzicht.
    Voor minder chaos kan je vragen hoe een opgeruimde la of bureau eruit ziet en begin daar met stap 1. Leer ze bepaalde spullen een vaste plek bieden in de klas en geef zelf ook dat voorbeeld. Bied ze structuur.
     
    1. Wat je ziet: wiebelen en niet weten waar en hoe te beginnen… (werkgeheugen, taakinitiatie)
    Overstijgende gedachte: Hulpvraag van het kind: geef mij herhaling van de instructie. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
    Veelal een probleem bij kinderen die de talige instructie niet goed kunnen volgen. Kinderen met TOS, dyslexie, ADHD en autisme. Verlengde instructie is de hulpvraag en eventueel een stappenplan voor de taak die uitgevoerd moet worden. Ga af en toe langs en informeer of het kind nog hulp nodig heeft.
    Pre-teaching (de instructie vooraf in een kleine groep geven) zorgt ook voor een succeservaring.
     
    1. Wat je ziet: direct reagerend op prikkels, kijkt op bij elk geluid, werkt niet door.. (volgehouden aandacht)
    Overstijgende gedachte: Hij heeft last van alle prikkels, hoe kan ik deze prikkels verlagen of hem ervan afschermen?
    Herinner het kind rustig of met een non-verbaal teken aan zijn taak en moedig het aan, ga er regelmatig even langs, een schouderklopje als het kind werkt is een geweldig compliment dan alleen roepen als het net afgeleid is. Laat het kind niet bij het raam of bij de deur zitten.
     
    1. Wat je ziet: start niet na de instructie, gaat van alles doen behalve starten. Uitstelgedrag. (taakinitiatie)
    Overstijgende gedachte: Overziet het kind de taak? Is het bang om te falen? Het is een moeilijke opdracht voor het kind.
    Geef kinderen die direct starten een compliment en ook als dit kind alleen al een pen pakt. Neem de taak samen nog even door en verdeel het in stappen zodat het overzichtelijk wordt of maak de taak wat minder groot. Zorg voor een succeservaring voor dit kind.
    Loop regelmatig even langs en spoor het kind aan met complimentjes en bespreek wat het af heeft en nog af moet/kan maken.
     
    1. Wat je ziet: bij plotselinge wisseling van lessen of activiteiten die niet doorgaan wordt het kind boos (flexibiliteit).
    Overstijgende gedachte: Het kind heeft veel moeite met (plotselinge) veranderingen.
    Een dagplanning die in de klas hangt biedt steun voor de leswisselingen die ingepland staan. Het kind heeft er baat bij als het vooraf gewaarschuwd wordt bij een veranderingen (invaller, gymles die vervalt etc.). Wanneer dat niet meer kan (omdat de verandering abrupt is) spreek dan uit hoe de verandering tot stand is gekomen. Verwacht je een flinke reactie bij een verandering, vertel het dan het kind 1 op 1 voordat je het aan de rest van de groep vertelt.

    0 Comments

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top