06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    TOS: toetsen en examens

    6/29/2016

    4 Comments

     
    Foto
    Het heeft jaren geduurd voordat Dyslexie een begrip werd en men deze problematiek serieus ging nemen op scholen en men het niet meer als een ‘mode’ verschijnsel zag.
    Er kwamen protocollen voor scholen en voor het VO betekende dit ook regels gericht op toetsen en examens en aandacht voor de mogelijke faciliteiten voor leerlingen met dyslexie. Er was terrein gewonnen m.b.t. tot begrip. Er kwamen dispensaties en compensaties. Leerlingen met Dyslexie kregen een luisterend oor voor hun hulpvragen en als het goed is worden zij gezien en gehoord. Toch?
     
    Het lijkt alsof wij voor TOS opnieuw een slag moeten gaan leveren. TOS als onbekend begrip en net als dyslexie als een onzichtbare handicap. TOS betekent een taalontwikkelingsstoornis, een probleem op het gebied van de schriftelijke en mondelinge communicatie.
    Kinderen met een TOS hebben op school duidelijke hulpvragen die gehoord moeten worden om zo hun schoolcarrière met succes te kunnen doorlopen. Wat hoor ik nog vaak op workshops en lezingen dat men nog nooit gehoord heeft van een TOS. En dat terwijl 5% van de leerlingen een TOS heeft.
     
    Ook voor kinderen met problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid bestaat er een protocol. http://www.simea.nl/dossiers/algemeen-speciaal-onderwijs/protocol-aanpassing-omstandigheden-toetsen-examens/
    Dit protocol is er speciaal voor auditief en/of communicatief beperkte leerlingen.
    “Het protocol toetsen en examens is bedoeld om helderheid en eenduidigheid te creëren voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking in het voortgezet (speciaal) onderwijs en in het MBO. Vanwege hun beperking zijn deze leerlingen aangewezen op aanpassing van de omstandigheden bij afname van toetsen en examens. Zonder het niveau van de toets of het examen aan te tasten”. (Simea)
     
    In verschillende blogs heb ik al uiteengezet wat een TOS is en ik hoop steeds meer onderwijsprofessionals te bereiken op deze wijze.
    Afgelopen week kreeg ik een mail van een moeder die aangaf hoe ze tegen het onbegrip van de school van haar zoon aanliep. 
    Deze brugklasleerling heeft veel moeite met het op papier zetten van taal. Hij weet de antwoorden en geeft dan ook antwoorden die meteen uit de kern bestaan, maar geen zinnen. Hij krijgt dan punten minder omdat de antwoorden niet in volledige zinnen worden gegeven. Dit was het geval bij een biologietoets. Wat toetsen wij dan bij biologie…de kennis omtrent het onderwerp of een Nederlandse taalvaardigheid?
    Toen ik de antwoorden zag op zijn toets, die zijn moeder als bijlage aan mij stuurde, kon ik niet anders dan aangeven dat het de juiste antwoorden zijn, alleen de volledige zinnen ontbraken.
    Je als docent afvragen wat je precies wil toetsen met een bepaald vakgebied zou al een verschil kunnen betekenen.
     
    Deze moeder wist ondertussen al veel meer over TOS dan menig docent. Zij had al een traject met haar zoon op de basisschool achter de rug. Moeder had de indruk dat school hen niet als ervaringsdeskundigen zagen, maar als lastige en zeurende ouders.
    De kennis van ouders moet en mag je nooit onderschatten, zij kennen hun kind immers het beste. Luister naar wat zij aangeven als mogelijke oplossingen of oorzaken van problemen. Zij hebben het traject immers al doorlopen. Zie de ouders als partner, dat is ongelooflijk belangrijk voor goed en voor passend onderwijs!
     
    Deze moeder schreef een mail naar de school en omschreef duidelijk en helder het probleem van haar zoon.
    Moeder schreef het volgende aan school en dit lijkt mij een heldere uitleg, hier hoef ik even niets aan toe te voegen:

    " Het valt mij op dat hij het allemaal prima weet, maar het komt er niet goed uit. Hij geeft ook niet geen antwoord op de vragen......hij geeft een niet volledige en te korte omschrijving.
    Dit doet hij ook mondeling, alhoewel er dan wel iets meer door hem gezegd wordt. 
     Het frustreert hem zelf wel. Want hij weet alles wel, volgens hem, maar hij haalt er toch de cijfers niet naar. Hij denkt ook steeds dat hij het goed gemaakt heeft. 
    Het lijkt net of hij in dat opzicht gevangen zit in zijn hoofd.....de kennis is er wel maar de uitvoering laat te wensen over........."

     
    Als er sprake is van TOS, is het verwerven van spraak en/of taal, kennis en (sociale) vaardigheden niet vanzelfsprekend. 
    Kenmerken van TOS: 
    1. Ernstig beperkt vermogen om wederkerig te communiceren. 

    2. Vertraagde verwerking van informatie en instructie
en een zwak taalbegrip. 

    3. Moeite zich begrijpelijk uit te drukken. 

    4. Beperkt inzicht in alle aspecten van taal en het vermogen dit te kunnen toepassen

    5.
Oververmoeidheid.

    6. Mogelijk bijkomende problematiek: - dyslexie en dyscalculie.
    
- psychische problemen, sociaal isolement. 
 

     
    Problemen en knelpunten bij examens en formele toetsmomenten: 
    1. Zich verstaanbaar maken bij mondelinge toetsen. 

    2. Zich begrijpelijk uitdrukken; problemen op het gebied van woordvolgorde en zinsbouw, beperkte woordenschat. 

    3. Beantwoorden van vragen, juist formuleren van antwoorden, woordvindingsproblemen. 

    4. Luisteren, verwerken van auditief aangeboden informatie. 

    5. Tekstbegrip; moeite om teksten te begrijpen, kernbegrippen uit de tekst te halen. 

    6. Geheugen, moeite met langere, samengestelde zinnen. 
moeite het met onthouden van strategieën (werkgeheugen).
    7. Werktempo, meer tijd nodig om informatie te verwerken. 
    8. 
Moeite met verhaalopbouw, verwoorden. Hanteren van de juiste grammaticale regels. 

     
     
    Bernadette Sanders, orthopedagoog.
    4 Comments

    'Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet'

    6/15/2016

    0 Comments

     
    Foto
    “Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet”

    Het is een uitspraak die binnen het Passend onderwijs een veel geroepen, geschreven en gehoorde uitspraak is. Een uitspraak die ik zeker begrijp, maar die bij mij de nodige twijfels en vragen oproept.

    Is niet elk kind speciaal? Heeft niet elk kind de behoefte om uitgedaagd te worden of ondersteund te worden op welk gebied dan ook? Wanneer is aandacht en hulp gewoon en wanneer speciaal? Ik begeef mij met deze blog waarschijnlijk op glad ijs en zoals ik al zei, weet ik wat er met deze uitspraak in principe bedoeld wordt. Mij gaat het om het feit dat dit een uitspraak is die ook een andere betekenis kan impliceren. 

    Het is een uitspraak die mij terugvoert naar mijn eigen lagere school periode. Ik herinner mij dat toen ik in de 6e klas zat (nu groep 8) wij in rijen zaten. Onze meester, tevens onze ‘hoofdmeester’, was een erg betrokken man.
    De rij helemaal rechts in de klas voor het bureau van de meester was de rij met kinderen die het erg goed deden. In het midden waren twee rijen met kinderen die ‘gemiddeld’ presteerden en de laatste rij, dat waren de kinderen die het ‘niet goed snapten’ en eigen werkjes hadden. Zo was dat voor ons althans in die tijd als kinderen onderling duidelijk.
    Ik had altijd medelijden met een bepaalde jongen in die rij. Ik zie hem nog zo voor mij. Een jongen die stil was, achterin zat en een droevige uitstraling had. Een jongen die ook erg gepest werd. Ik weet zelfs zijn naam nog. Ik had altijd het gevoel dat ik extra aardig voor hem moest zijn. 


    Ik zat in de middelste rij…niet in de rij met in mijn ogen de ‘slimme’ kinderen en niet in de rij met de kinderen die niet goed mee konden komen. Wat had ik graag in de rij met ‘slimme’ kinderen gezeten. 

    Achteraf besef ik mij hoe je dan eigenlijk al ‘gelabeld’ bent. Hoe je dan eigenlijk voor de toekomst al gevormd wordt in je zelfbeeld. Ik heb vanaf dat moment mijzelf voorgenomen om te bewijzen dat ik het wel kon. 
    Het werd een lang traject. Eerst MAVO, toen kleuterkweek, toen PABO, toen een opleiding remedial teacher, vervolgens het seminarium voor orthopedagogiek en toen de universiteit. Eenmaal mijn passie gevonden in het onderwijs, voor kinderen die zorg en aandacht nodig hebben, wilde ik ook verder. Ik had die jongen uit mijn klas voor ogen die zich eenzaam voelde en dom. Dat mocht geen enkel kind overkomen vond ik en toch kom ik dat nog zo vaak tegen.  
    • Kinderen met een meer dan gemiddelde intelligentie of hoogbegaafde kinderen kunnen een ‘verborgen’ dyslexie hebben.Hebben zij dan geen speciale aandacht nodig? Voelen zij dat falen dan juist niet enorm?
    • Kinderen met TOS hebben baat bij uitgeprinte aantekeningen omdat ze zelf moeizaam aantekeningen kunnen maken. Kinderen met autisme en een meer dan gemiddelde intelligentie hebben hier ook moeite mee en zijn er ook bij gebaat.
    • Kinderen met TOS zijn vaak gebaat bij aanpassing van het taalgebruik, maar hoe speciaal is dat als ook kinderen met autisme in de klas hierbij gebaat zijn?
    • Werken met stappenplannen is niet alleen enorm handig voor kinderen met een taalstoornis, ADHD of autisme, meer kinderen zijn er bij gebaat en hebben deze structuur nodig.


    Vaak wordt gebruik van speciale methoden en materialen geadviseerd bij leerlingen die extra aandacht behoeven. Het werken met individuele leerlijnen is voor bijna alle leerlingen negatief. Er ontbreekt dan een stimulerende leeromgeving omdat het kind niet deelneemt aan de groep, en de leerling zal zich er buiten voelen staan. Ik denk daarbij aan die jongen van vroeger in die rij… 

    Als extra hulp gegeven wordt, is het belangrijk dat de methoden uit de klas gevolgd wordt en er geen nieuwe methodieken worden aangeboden. Dit leidt dan immers ook tot verdubbeling van de leerstof en een achterstand die nooit meer in te lopen is maar groter wordt. Pre-teaching m.b.v. de leerstof uit de klas zorgt op dat moment voor een succeservaring in de klas. De stof is al doorgenomen 1 op 1 , of in een groep aangeboden en uitgewerkt. 

    Bij leesproblemen zal er wel gebruik gemaakt moeten worden van extra hulp en aandacht. Is dat dan ‘speciaal waar het moet?’ Misschien, maar dat kind dat een meer dan gemiddelde intelligentie heeft en met lezen en/ of spelling een C haalt wat niet past in het verwachtingspatroon, is wel een leerling die mogelijk een ‘verborgen’ dyslexie heeft.
    Krijgt deze leerling ook een speciaal leesprogramma of extra leeshulp?
    Deze leerlingen hebben wel het gevoel te falen en krijgen problemen met de leesmotivatie en dat kan hun verdere schoolloopbaan beïnvloeden ondanks hun intelligentie.


    Bij de lees- en spellingondersteuning is het van belang dat er een aanvulling komt op de reguliere methode en niet m.b.v. een vervangende methode.

    Wanneer is het speciaal? Wanneer geef je ‘gewoon’?                                                  
    Is dus niet elk kind speciaal? Hier worstel ik dus mee.

    Moeilijk hoor als je als leerkracht dit besluit moet nemen voor elke kind en in het VO is het al helemaal moeilijk om dergelijk onderscheid te maken.              
     Ik weet wat er bedoeld wordt, maar zou het niet eenvoudiger zijn als wij een aantal van die ‘speciale aanpakken’ meer regulier maken….
    • ieder kind een uitdraai van de aantekeningen ter controle van hun eigen aantekeningen.
    • ieder kind een buddy om af en toe te controleren of het huiswerk klopt, of de uitleg goed overgekomen is etc.
    • voor elk kind visualiseren wat het huiswerk is.
    • voor elk kind een stappenplan bij spreekbeurten en werkstukken.
    • voor elk kind duidelijk en helder spreken
    • met elk kind werken vanuit een succeservaring
    • elk kind ‘speciale’ complimenten 
    • er zijn misschien meer kinderen met behoefte aan extra tijd bij mondelinge en schriftelijke taal. Wat wil je toetsen? Snelheid of kennis?
    • voer individuele gesprekken met elk kind uit je klas, maak er tijd voor. Wie weet waar een kind tegenaan loopt die volgens jou erg goed presteert.
    • maak voor alle kinderen de dag voorspelbaar
    • maak voor elk kind de klas, de kasten en het werk overzichtelijk
    Vraag je af welke ‘speciale’ vormen van aandacht meer algemeen kunnen. Het maakt in ieder geval de ontwikkelingsplannen en groepsplannen hanteerbaarder.

    De kinderen die ik begeleid hebben zich vaak de hele basisschool periode ‘speciaal’ gevoeld en willen dat bijvoorbeeld echt niet meer als ze naar het VO gaan en dan wordt het een probleem om ze te helpen bij hulpvragen. De hakken gaan in het zand. Ze zitten op het VO, zijn pubers en willen vooral ‘normaal’ oftewel ‘gewoon’ zijn. 

    Misschien toch iets om over na te denken. Ik wil niet elk onderwijsbesluit klakkeloos als ‘gewenste’ aanpak veralgemeniseren. Niet elke kreet hoeft meteen zonder een kritische gedachte en zonder een overweging overgenomen te worden. 

    Natuurlijk is er altijd een groep in de klas die extra zorg en aandacht behoeft. De groep die dat niet nodig 'lijkt' te hebben, heeft die extra aandacht mogelijk op een heel ander gebied nodig. Daar moeten wij oog voor houden en niet de kinderen het gevoel geven 'gelabeld' te worden. Het vormen van het zelfbeeld gaat heel ongemerkt...
    ​

    Laten wij in het onderwijs gewoon kritisch en onderzoekend blijven, zeker als het ons handelen naar en met kinderen betreft.

    0 Comments

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top