06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    TOS: toetsen en examens

    6/29/2016

    4 Comments

     
    Foto
    Het heeft jaren geduurd voordat Dyslexie een begrip werd en men deze problematiek serieus ging nemen op scholen en men het niet meer als een ‘mode’ verschijnsel zag.
    Er kwamen protocollen voor scholen en voor het VO betekende dit ook regels gericht op toetsen en examens en aandacht voor de mogelijke faciliteiten voor leerlingen met dyslexie. Er was terrein gewonnen m.b.t. tot begrip. Er kwamen dispensaties en compensaties. Leerlingen met Dyslexie kregen een luisterend oor voor hun hulpvragen en als het goed is worden zij gezien en gehoord. Toch?
     
    Het lijkt alsof wij voor TOS opnieuw een slag moeten gaan leveren. TOS als onbekend begrip en net als dyslexie als een onzichtbare handicap. TOS betekent een taalontwikkelingsstoornis, een probleem op het gebied van de schriftelijke en mondelinge communicatie.
    Kinderen met een TOS hebben op school duidelijke hulpvragen die gehoord moeten worden om zo hun schoolcarrière met succes te kunnen doorlopen. Wat hoor ik nog vaak op workshops en lezingen dat men nog nooit gehoord heeft van een TOS. En dat terwijl 5% van de leerlingen een TOS heeft.
     
    Ook voor kinderen met problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid bestaat er een protocol. http://www.simea.nl/dossiers/algemeen-speciaal-onderwijs/protocol-aanpassing-omstandigheden-toetsen-examens/
    Dit protocol is er speciaal voor auditief en/of communicatief beperkte leerlingen.
    “Het protocol toetsen en examens is bedoeld om helderheid en eenduidigheid te creëren voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking in het voortgezet (speciaal) onderwijs en in het MBO. Vanwege hun beperking zijn deze leerlingen aangewezen op aanpassing van de omstandigheden bij afname van toetsen en examens. Zonder het niveau van de toets of het examen aan te tasten”. (Simea)
     
    In verschillende blogs heb ik al uiteengezet wat een TOS is en ik hoop steeds meer onderwijsprofessionals te bereiken op deze wijze.
    Afgelopen week kreeg ik een mail van een moeder die aangaf hoe ze tegen het onbegrip van de school van haar zoon aanliep. 
    Deze brugklasleerling heeft veel moeite met het op papier zetten van taal. Hij weet de antwoorden en geeft dan ook antwoorden die meteen uit de kern bestaan, maar geen zinnen. Hij krijgt dan punten minder omdat de antwoorden niet in volledige zinnen worden gegeven. Dit was het geval bij een biologietoets. Wat toetsen wij dan bij biologie…de kennis omtrent het onderwerp of een Nederlandse taalvaardigheid?
    Toen ik de antwoorden zag op zijn toets, die zijn moeder als bijlage aan mij stuurde, kon ik niet anders dan aangeven dat het de juiste antwoorden zijn, alleen de volledige zinnen ontbraken.
    Je als docent afvragen wat je precies wil toetsen met een bepaald vakgebied zou al een verschil kunnen betekenen.
     
    Deze moeder wist ondertussen al veel meer over TOS dan menig docent. Zij had al een traject met haar zoon op de basisschool achter de rug. Moeder had de indruk dat school hen niet als ervaringsdeskundigen zagen, maar als lastige en zeurende ouders.
    De kennis van ouders moet en mag je nooit onderschatten, zij kennen hun kind immers het beste. Luister naar wat zij aangeven als mogelijke oplossingen of oorzaken van problemen. Zij hebben het traject immers al doorlopen. Zie de ouders als partner, dat is ongelooflijk belangrijk voor goed en voor passend onderwijs!
     
    Deze moeder schreef een mail naar de school en omschreef duidelijk en helder het probleem van haar zoon.
    Moeder schreef het volgende aan school en dit lijkt mij een heldere uitleg, hier hoef ik even niets aan toe te voegen:

    " Het valt mij op dat hij het allemaal prima weet, maar het komt er niet goed uit. Hij geeft ook niet geen antwoord op de vragen......hij geeft een niet volledige en te korte omschrijving.
    Dit doet hij ook mondeling, alhoewel er dan wel iets meer door hem gezegd wordt. 
     Het frustreert hem zelf wel. Want hij weet alles wel, volgens hem, maar hij haalt er toch de cijfers niet naar. Hij denkt ook steeds dat hij het goed gemaakt heeft. 
    Het lijkt net of hij in dat opzicht gevangen zit in zijn hoofd.....de kennis is er wel maar de uitvoering laat te wensen over........."

     
    Als er sprake is van TOS, is het verwerven van spraak en/of taal, kennis en (sociale) vaardigheden niet vanzelfsprekend. 
    Kenmerken van TOS: 
    1. Ernstig beperkt vermogen om wederkerig te communiceren. 

    2. Vertraagde verwerking van informatie en instructie
en een zwak taalbegrip. 

    3. Moeite zich begrijpelijk uit te drukken. 

    4. Beperkt inzicht in alle aspecten van taal en het vermogen dit te kunnen toepassen

    5.
Oververmoeidheid.

    6. Mogelijk bijkomende problematiek: - dyslexie en dyscalculie.
    
- psychische problemen, sociaal isolement. 
 

     
    Problemen en knelpunten bij examens en formele toetsmomenten: 
    1. Zich verstaanbaar maken bij mondelinge toetsen. 

    2. Zich begrijpelijk uitdrukken; problemen op het gebied van woordvolgorde en zinsbouw, beperkte woordenschat. 

    3. Beantwoorden van vragen, juist formuleren van antwoorden, woordvindingsproblemen. 

    4. Luisteren, verwerken van auditief aangeboden informatie. 

    5. Tekstbegrip; moeite om teksten te begrijpen, kernbegrippen uit de tekst te halen. 

    6. Geheugen, moeite met langere, samengestelde zinnen. 
moeite het met onthouden van strategieën (werkgeheugen).
    7. Werktempo, meer tijd nodig om informatie te verwerken. 
    8. 
Moeite met verhaalopbouw, verwoorden. Hanteren van de juiste grammaticale regels. 

     
     
    Bernadette Sanders, orthopedagoog.
    4 Comments
    monique de jong
    5/10/2019 04:07:46 am

    bij mijn nu 15 jarige zoon is op 4 jarige leeftijd tos geconstateerd hij heeft tot groep 6 op regulier onderwijs gezeten waar hij 2 lesjaren over heeft gedaan wegens onbegrepen worden nu gaat hij binnenkort na het 3de jaar voortgezetonderwijs is daar een mogelijkheid dat hij een tos verklaring kan krijgen weet u daar iets over. groet m de jong

    Reply
    bernadette
    5/11/2019 12:43:11 pm

    Uiteraard kan dit alsnog aangevraagd worden, vraag is of het na onderzoek toegekend wordt. Het betekent dat uw zoon een logopedische screening moet krijgen, een audiologisch onderzoek en een intelligentie onderzoek. Een logopedische screening kan bij een logopedist, maar een complete aanmelding kan ook direct bij een cluster 2 instelling gedaan worden. U kunt altijd contact met mij opnemen bij vragen. Dan wel graag via de mail, info@smartononderwijs,com vriendelijke groet Bernadette Sanders

    Reply
    Johanneke De Rijk van Andel
    3/27/2022 03:36:58 am

    Mijn lieve dochter met een TOS wordt door de wereld uitgekotst en iedereen duwt haar de schoonmaak in wat ze niet wil. Is er een instantie die kan helpen? Kentalis vindt haar zogenaamd te goed omdat ze niet van het schoolarrangement had geprofiteerd. Dit kwam alleen maar omdat de begeleider vanwege Covid niet kwam dus ze kon er niet van profiteren

    Reply
    Bernadette Sanders link
    3/27/2022 12:55:51 pm

    Beste Johanneke.
    Ik heb van jou geen mailadres ontvangen dus een korte reactie onder jouw bericht. Het is niet de bedoeling dat er een discussie onder een blog komt. Het is erg vervelend als je het gevoel hebt als kind dat er niet naar je geluisterd wordt. Ik begrijp alleen niet dat er wordt gezegd dat er niet van het arrangement is geprofiteerd en vervolgens dat ze te goeds is...... erg tegenstrijdig. In dergelijke gevallen kan men contact opnemen met Simea. Het is het overkoepelende orgaan van alle cluster 2 instellingen. Zij zouden kunnen helpen en eventueel samen met de ouders kijken wat de mogelijkheden zijn. https://simea.nl/homepage

    Reply



    Leave a Reply.

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top