06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    (Cyber)pesten

    4/8/2014

    0 Comments

     
    Foto
    Wanneer we het over pesten hebben dan bedoelen we over het algemeen het langdurig/ herhaaldelijk uitoefenen van geestelijk en/ of lichamelijk geweld door een groep/persoon tegen een of meer medeleerlingen, die niet meer in staat is/ zijn zich te verdedigen.

     
    Er zijn verschillende vormen van pesten.
    Het directe pesten:

     ·        Fysiek pesten zoals duwen, slaan en schoppen
     ·        Instrumenteel pesten zoals beschadigen of wegnemen van spullen.
     ·        Verbaal pesten uit zich vaak in schelden en schimpen
     ·        Psychologisch pesten door bijvoorbeeld buitensluiten

     En het Cyberpesten, het indirecte onzichtbare pesten

     Plagen is geen pesten en ook ruzie is geen pesten, het wordt wel door kinderen vaak zo genoemd.
     Bij pesten is er een duidelijke slachtofferrol en een daderrol.
     Daarnaast kunnen we stellen dat pesten is zeer slecht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het slachtoffer. Het slachtoffer kan volledig getraumatiseerd worden.

     Het digitaal pesten oftewel het Cyberpesten is de meest extreme vorm die heel ver kan gaan.
     Uit cijfers blijkt dat 19-40% van de schoolgaande kinderen wordt digitaal gepest.
     Ernstig is dat 80%  het niet durft te vertellen aan ouders en school. Met name pubers zwijgen uit schaamte.
     Opvallend is dat meisjes meer digitaal pesten dan jongens.
     Het is ongelooflijk dat het cyberpesten vooral tussen 8 en 15 jaar gaande is en dat het al zo jong op deze manier gebeurt.
    Bij digitaal pesten zijn het vaak de meelopers die erg actief zijn door de anonimiteit die internet biedt.

     Welke signalen zie je bijvoorbeeld bij kinderen die gepest worden

     •Slaapt slecht
    •Lichamelijke klachten die niet herleidbaar zijn
    •Prestaties die achteruit gaan
    •Zich terugtrekken van de groep
    •Staat vaak alleen
    •Wordt als laatste gekozen bij groepsactiviteit
    •Blauwe plekken, gescheurde kleren
    •Schichtig, angstig

    Wat is online pesten, oftewel digitaal of Cyberpesten?

     Via online media pesten (vooral) scholieren elkaar door:
     - Misbruik van privégegevens (zoals het stelen van wachtwoorden of het aanmaken van nep-accounts)
     - Door dreig ‘tweets’ te sturen.
     - Het verspreiden van beeldmateriaal (zoals intieme foto's of filmpjes van mishandeling) via instagram of middels hacken op de site van de gepeste zelf of Fabebook
     - Uitsluiting in whatsapp-groepen
     - Haatcampagnes via sociale media, zoals bij bangalijsten
     - Bedreigingen via Email, sms, msn, Twitter, Hyves, Facebook, instagram etc.
     - Virussen sturen naar de computer van de gepeste
     - Computer hacken
     - Ikhaat-sites

     Het slachtoffer voelt zich onveiliger dan bij gewoon pesten want hij/ zij is nergens vrij; niet op school of thuis.
     De impact van cyberpesten is groter dan bij gewoon pesten, want er zijn veel meer toeschouwers door het medium internet.
     Cyberpesten is niet terug te draaien – vaak blijven de gegevens op internet bestaan, zodat het slachtoffer er jaren nadien nog mee geconfronteerd kan worden.

    Pesten beperkt zich niet tot het schoollokaal.
    De leerkracht heeft zeker een rol bij het versterken van groepsprocessen buiten de klas.
     Wat kan je binnen de klas doen om kinderen bewust te maken van deze vorm van pesten en de impact er van

    •Duidelijke regels en afspraken in de klas
    •Internet etiquette in de klas als les
    •Werken aan bewustwording van impact en de gevolgen
    •Leer kinderen op een positieve en leuke manier internet te gebruiken
    •Meldpunt politie…. Digitaal pesten levert bewijsmateriaal

    -  Maak met de groep een protocol over digitale omgangsnormen buiten de school.
     Internet etiquette voor kinderen (internetprotocol)

     - Bespreek met de kinderen dat je geen kwetsende of beledigende opmerkingen zomaar op internet schrijft. Dit is een internet etiquette.

     - Praat met de groep over omgangsvormen op Whatsapp? Gratis les WhatsHappy helpt je erbij!

     Cyberpesten kan niet voorkomen worden door het verbod op internetgebruik. Internet is niet weg te denken uit het huidige leven van jongeren.
     Zorg dus dat je ook actief deelneemt binnen de groepscontext op internet zodat je weet wat de leerling bezighoudt en wat er speelt (Facebookpagina school of van de klas)

     Geef kinderen internet tips en duidelijke, concrete adviezen
     - Voeg alleen bekende vrienden toe bij je account, doe dit alleen wanneer je iemand in het echte leven ooit hebt ontmoet

     - Geef geen wachtwoorden aan vreemden. Houd wachtwoorden en inloggegevens altijd geheim: ook voor je beste vriend(inn)en
     - Blokkeer mensen die pesten.
     - Geef pesters uit je klas door aan de leerkracht, zodat dit binnen de klas bespreekbaar gemaakt kan worden.

     - Deel nooit privégegevens, zoals naam, adres, telefoonnummer of de naam van je school
     Verzin (samen) een goede nickname
     - Scherm je profiel zoveel mogelijk af; 'alleen voor vrienden' is de beste optie
     - Plaats alleen neutrale foto’s (geen sexy foto’s) of beter nog; helemaal geen foto’s waarop je gezicht herkenbaar is

     Bespreek met kinderen dat je online niet scheldt en geen mensen kwetst, dat zou je in het echt ook niet doen.

     Geef kinderen tips met betrekking tot wat te doen als het kind online gepest of bedreigd wordt.
     -  Vertel het aan iemand die je vertrouwt, bv. een ouder, verzorger of juf. Of ga naar meldknop.nl.

     = Reageer niet op de mails, berichtjes of filmpjes.
     = Bewaar alle mails, berichtjes of filmpjes. Sla ze op of maak er screenshots/foto's van. Het kan dienen als bewijsmateriaal.
     - Aangifte doen? Kijk dan op
    www.vraaghetdepolitie.nl
     - Blokkeer meteen degene die je lastig valt.

    'Het was grappig bedoeld'
     Kinderen kunnen een situatie niet goed vanuit andermans standpunt bekijken. Kinderen en pubers zijn op dat vlak nog erg egocentrisch; ze denken vanuit zichzelf. De anonimiteit van sociale media versterkt dit effect.
     Bij kinderen zijn de hersenen onvoldoende in staat om consequenties (op de langere termijn) goed te overzien. Zij zijn zich (nog) niet bewust van de openbaarheid van internet. Ze stappen makkelijk over een (juridische) grens zonder zich daar bewust van te zijn.

     Pesterijen kunnen leiden tot aanklachten wegens smaad, portretrecht, inbreuk op privacy, stalking, intimidatie/bedreiging, discriminatie, zedendelict en zelfs kinderporno.

     Loverboys maken ook gebruik van deze vorm van cyberintimidatie/ bedreigingen. Een veilig internet gebruik is van het grootste belang. Denk daarbij ook aan de beveiliging van uw internetnetwerk op school.

     Op
    www.pestweb.nl kunnen kinderen, jongeren, ouders en schoolprofessionals (gratis) terecht voor ondersteuning en informatie over (online) pesten.

     Smartonderwijs biedt voorlichting over digitaal pesten en over groepsprocessen. Groepsprocessen kunnen een groepsklimaat in positieve en negatieve zin beïnvloeden. Een goed groepsklimaat is een belangrijk fundament en voorkomt veel problemen zoals (digitaal)pesten.






    0 Comments

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top