Mijn voorlichting ("Leerproblemen en met plezier naar school" ) is deels gebaseerd op het boek van Tracey Alloway. "het werkgeheugen, gerichte ondersteuning bij leerstoornissen". Deze voorlichting gaf ik afgelopen week in Oud Beijerland.
Met de uitleg in dit blog hoop ik nog meer mensen te bereiken om deze groep kinderen in de klas die hulp te bieden die ze zo hard nodig hebben.
Het werkgeheugen bevat twee vaardigheden, namelijk het verbale werkgeheugen wat helpt bij het onthouden en toepassen van instructie en het visueel- ruimtelijke werkgeheugen wat ondermeer wordt gebruikt voor het onthouden van volgordes van gebeurtenissen en rekenvaardigheden.
Tracy Alloway geeft aan dat je het werkgeheugen kan zien als de Post-it briefjes in je hoofd. Het is niet het korte termijn geheugen, dit legt ze ook duidelijk uit in het boek.
Een kind met een zwak werkgeheugen zal er de hele schoolcarrière last van hebben en nooit aansluiten bij leeftijdsgenootjes.
Het werkgeheugen is een belangrijke factor in het bepalen van schoolsucces, zelfs belangrijker dan het IQ.
Het werkgeheugen is een van de belangrijkste vaardigheden die de leerresultaten voorspeld.
Wat signaleren we bij een zwak werkgeheugen?
- Moeite met het houden van de aandacht bij een bepaald onderwerp. Bij te veel inspanning haken deze kinderen af.
- het kost deze kinderen heel veel inspanning om twee of meer dingen tegelijk te doen. - Die kinderen die ondanks jarenlang begeleiding en individuele instructie niet of nauwelijks vooruit gaan.
- Deze kinderen zijn in de klas niet in staat voldoende informatie te onthouden om een taak af te maken.
- Complexe opdrachten worden deels uitgevoerd. Lange zinnen worden niet onthouden.
- Iets overschrijven van het bord of aantekeningen maken tijdens de instructie is erg moeilijk voor deze kinderen. Luisteren en informatie opschrijven is een overvraging.
- Kinderen met een zwak werkgeheugen hebben problemen met rekenen, lezen en spellen. De hoogte van het IQ maakt daarbij niet uit.
Deze frustratie uit zich uiteindelijk in internaliserende of externaliserende gedragsproblemen.
Problemen met het werkgeheugen blijven vaak verborgen voor familie en zelfs leerkrachten. De leerling wordt vaak gezien als lui of ongemotiveerd. Ze horen ook vaak dat ze zich beter moeten concentreren en beter moeten opletten.
Hard werken zonder aandacht voor het werkgeheugen is dan ook alleen maar gewoon hard werken geeft Tracy Alloway aan. Het oefenen en extra instructie mbt de kernvakken maakt geen verschil als de capaciteiten van het werkgeheugen niet ontwikkeld en getraind worden.
Onderzoek van Tracy Alloway heeft aangetoond dat in de klas 1 op de 10 kinderen last heeft van problemen met het werkgeheugen. Zonder interventie zullen deze kinderen geen aansluiting vinden tot het niveau van mede leerlingen.
Belangrijk is zeker om ook te weten dat het werkgeheugen het leren beïnvloedt van leerlingen met stoornissen als Dyslexie, Dyscalculie , Dyspraxie , TOS, DCD, ADHD en autisme spectrum. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat deze kinderen niet gebaat zijn bij interventies gericht op hun symptomen. Deze interventies dragen niet bij aan blijvende veranderingen in hun presteren.
Het zwakke werkgeheugen is niet de oorzaak van de stoornis, het is er aan gekoppeld als een apart probleem en leidt dan uiteindelijk tot leerproblemen. Zo heeft elke groep zijn eigen specifieke sterktes en zwaktes in het werkgeheugen en het is belangrijk om deze te kennen om gerichte hulp te kunnen bieden
Verbeteringen in het leren worden bereikt door het werkgeheugen een impuls te geven.
Deze kinderen hebben vooral baat bij:
- trainen van het werkgeheugen: auditieve geheugen spelletjes, breinspelletjes, sudoku , bordspelletjes, jungle memory (hier zijn veel successen mee) e.a.
- strategieën aanbieden
- tafelkaarten
- bied hulp gericht op verwerken ipv op onthouden
- mindmappen , de Romeinse kamer strategie ( boek mindmappen voor kids)
- pre teaching voor succeservaringen
- directe positieve beloning
- instructie gestructureerd, helder en in niet te veel zinnen
- instructie 1 op 1 herhalen
- vragen aan de leerling wat hij/ zij als eerste gaat doen, niet vragen of de leerling weet wat hij/zij moet doen.
- meer tijd
In het boek van Tracy Alloway vind u op een heldere manier verdere uitleg en ook aandacht per leerstoornis.
Smartonderwijs heeft in het aanbod van workshops en voorlichtingen ook aandacht voor dit onderwerp.