06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten TOS
    • WereldTOSdag
    • Nascholingsaanbod
      • Opties nascholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • Downloads en links
      • SMARTlinks
      • HAND-OUT Deelnemers

    Smartonderwijs Blogs

    Het werkgeheugen 

    11/19/2014

    13 Opmerkingen

     
    Foto
    Leerproblemen en leerstoornissen in relatie tot het werkgeheugen
    Mijn voorlichting ("Leerproblemen en met plezier naar school" ) is deels gebaseerd op het boek van Tracey Alloway. "het werkgeheugen, gerichte ondersteuning bij leerstoornissen". Deze voorlichting gaf ik afgelopen week in Oud Beijerland.
    Met de uitleg in dit blog hoop ik nog meer mensen te bereiken om deze groep kinderen in de klas die hulp te bieden die ze zo hard nodig hebben.

    Het werkgeheugen bevat twee vaardigheden, namelijk het verbale werkgeheugen wat helpt bij het onthouden en toepassen van instructie en het visueel- ruimtelijke werkgeheugen wat ondermeer wordt gebruikt voor het onthouden van volgordes van gebeurtenissen en rekenvaardigheden. 
    Tracy Alloway geeft aan dat je het werkgeheugen kan zien als de Post-it briefjes in je hoofd. Het is niet het korte termijn geheugen, dit legt ze ook duidelijk uit in het boek.
    Een kind met een zwak werkgeheugen zal er de hele schoolcarrière last van hebben en nooit aansluiten bij leeftijdsgenootjes.
    Het werkgeheugen is een belangrijke factor in het bepalen van schoolsucces, zelfs belangrijker dan het IQ. 
    Het werkgeheugen is een van de belangrijkste vaardigheden die de leerresultaten voorspeld.

    Wat signaleren we bij een zwak werkgeheugen? 
    - Moeite met het houden van de aandacht bij een bepaald onderwerp. Bij te veel inspanning haken deze kinderen af.
    - het kost deze kinderen heel veel inspanning om twee of meer dingen tegelijk te doen. - Die kinderen die ondanks jarenlang begeleiding en individuele instructie niet of nauwelijks vooruit gaan.
    - Deze kinderen zijn in de klas niet in staat voldoende informatie te onthouden om een taak af te maken.
    - Complexe opdrachten worden deels uitgevoerd. Lange zinnen worden niet onthouden. 
    - Iets overschrijven van het bord of aantekeningen maken tijdens de instructie is erg moeilijk voor deze kinderen. Luisteren en informatie opschrijven is een overvraging.
    - Kinderen met een zwak werkgeheugen hebben problemen met rekenen, lezen en spellen. De hoogte van het IQ maakt daarbij niet uit.
     Deze frustratie uit zich uiteindelijk in internaliserende of externaliserende gedragsproblemen.
    Problemen met het werkgeheugen blijven vaak verborgen voor familie en zelfs leerkrachten. De leerling wordt vaak gezien als lui of ongemotiveerd. Ze horen ook vaak dat ze zich beter moeten concentreren en beter moeten opletten. 

    Hard werken zonder aandacht voor het werkgeheugen is dan ook alleen maar gewoon hard werken geeft Tracy Alloway aan. Het oefenen en extra instructie mbt de kernvakken maakt geen verschil als de capaciteiten van het werkgeheugen niet ontwikkeld en getraind worden.

    Onderzoek van Tracy Alloway heeft aangetoond dat in de klas 1 op de 10 kinderen last heeft van problemen met het werkgeheugen. Zonder interventie zullen deze kinderen geen aansluiting vinden tot het niveau van mede leerlingen. 
    Belangrijk is zeker om ook te weten dat het werkgeheugen het leren beïnvloedt van leerlingen met stoornissen als Dyslexie, Dyscalculie , Dyspraxie , TOS, DCD, ADHD en autisme spectrum. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat deze kinderen niet gebaat zijn bij interventies gericht op hun symptomen. Deze interventies dragen niet bij aan blijvende veranderingen in hun presteren.
    Het zwakke werkgeheugen is niet de oorzaak van de stoornis, het is er aan gekoppeld als een apart probleem en leidt dan uiteindelijk tot leerproblemen. Zo heeft elke groep zijn eigen specifieke sterktes en zwaktes in het werkgeheugen en het is belangrijk om deze te kennen om gerichte hulp te kunnen bieden

    Verbeteringen in het leren worden bereikt door het werkgeheugen een impuls te geven.

    Deze kinderen hebben vooral baat bij:
    - trainen van het werkgeheugen: auditieve geheugen spelletjes, breinspelletjes, sudoku , bordspelletjes, jungle memory (hier zijn veel successen mee) e.a.
    - strategieën aanbieden
    - tafelkaarten
    - bied hulp gericht op verwerken ipv op onthouden
    - mindmappen , de Romeinse kamer strategie ( boek mindmappen voor kids)
    - pre teaching voor succeservaringen
    - directe positieve beloning 
    - instructie gestructureerd, helder en in niet te veel zinnen 
    - instructie 1 op 1 herhalen
    - vragen aan de leerling wat hij/ zij als eerste gaat doen, niet vragen of de leerling weet wat hij/zij moet doen. 
    - meer tijd

    In het boek van Tracy Alloway vind u op een heldere manier verdere uitleg en ook aandacht per leerstoornis. 

    Smartonderwijs heeft in het aanbod van workshops en voorlichtingen ook aandacht voor dit onderwerp.

    13 Opmerkingen
    Herman Philipsen
    7/1/2019 04:06:29 am

    Goed stuk ....herkenbaar.

    Antwoorden
    Miriam
    7/18/2019 10:30:34 pm

    Waar kan ik het wergeheugen van mijn dochter trainen gr miriam 06 30 95 03 18

    Antwoorden
    Debora
    2/6/2020 02:36:51 am

    Hoe kunnen wij het werkgeheugen van ons kind trainen
    Gr Debora

    Antwoorden
    Bernadette
    2/6/2020 01:51:04 pm

    Goedenavond, zou jij mij via de mail met deze vraag kunnen benaderen zodat ik ook via de mail kan reageren. Dat is een stuk handiger.

    Vriendelijke groet Bernadette Sanders

    Antwoorden
    Manon link
    3/25/2020 09:54:35 am

    Gisteren uitslag van onderzoek zoon terug en werkgeheugen probleem. Nu druk aan het lezen wat dit precies betekent. Hij zit in groep 8 nu, online les en 1 op 1 met mama huiswerk maken ivm corona. Erg benieuwd naar tips en info waar hij wat aan heeft dus wat fijn dit te lezen. En ZO herkenbaar. Ik heb zo te doen met hem, al zijn harde werken de hele basisschool periode... Leraren schatten hem in op havo, zit meer in dan hij laat zien, zelfstandig werken lukt niet etc etc Hopelijk een nieuwe start op het VO.

    Antwoorden
    Bernadette
    3/29/2020 01:20:38 pm

    Hallo Manon, kijk eens op de website van LerendBrein www.lerendbrein.nl , daar vindt je een methode om het werkgeheugen te verbeteren. De methode Acoustic Pioneer wordt hier veelvuldig voor ingezet. https://acousticpioneer.com/behandelaars.html

    Daarnaast is training van het werkgeheugen ook van belang en veel taken visualiseren. Veel herhaling en controleren of hij kan herhalen wat er van hem verwacht wordt bij een taak.
    Zelfstandig werken is niet alleen een taak van het werkgeheugen, maar van ook van plannen en organiseren. Het werkgeheugen is een onderdeel van de executieve functies en deze beïnvloeden elkaar. Het werkgeheugen beïnvloedt het plannen en organiseren en omgekeerd, maar ook de inhibitie (afleidbaarheid), de emotieregulatie (het opgeven of boos worden) en de taakinitiatie (het aan het werk blijven).
    Het trainen van de executieve functies is dus belangrijk en ook het ondersteunen ervan. Ik heb hier ook nog een artikel over geschreven op mijn website. Het boek 'slim maar' is een aanrader https://wij-leren.nl/executieve-functies-slim-maar.php en ook de kaarten en hulpkaarten van LerenLeren Schiedam https://www.lerenlerenschiedam.nl/actueel/gesprekskaarten.html

    Vriendelijke groet Bernadette Sanders

    Antwoorden
    Jessiva
    5/31/2022 12:21:28 am

    Hoi Manon,
    Hoe gaat het inmiddels op het VO ?
    groetjes Jessica

    Antwoorden
    Shada
    9/1/2020 09:31:12 am

    wij kregen uitslag IQ onderzoek dat mijn dochter (Nu groep5) een zwak werkgeheugen heeft en veel herhaling nodig heeft. Ben veel aan het lezen en zoeken naar hulpmiddelen. Graag tips /hoe kan ik haar kan trainen.

    Antwoorden
    Bernadette Sanders (Smartonderwijs) link
    9/2/2020 05:10:44 am

    Beste Shada
    Ook aan jou eigenlijk de reactie die ik al eerder heb gegeven. Er worden trainingen voor het werkgeheugen aangeboden via LerendBrein. De coaching die zij bieden heeft veel succeservaringen. Er zijn mogelijk coaches bij jou in de omgeving. Zelf ben ik ook coach maar ik heb geen tijd om deze begeleidingen op te pakken. Informeer op de site van www.lerendbrein.nl wie er bij jou in de buurt gecertificeerd is. Daarbij had ik hierboven ook bij de vraag van Manon nog een uitgebreide reactie gegeven. Misschien vind je daar ook een antwoord in.
    De meeste successen hebben de trainingen van Lerend Brein.

    Ik hoop da tik je voor zover heb kunnen helpen.
    Vriendelijke groet Bernadette Sanders, Smartonderwijs

    Antwoorden
    Touria Labrid
    11/16/2020 10:42:05 am

    Hallo,

    Vandaag IQ test uitslag gekregen, bij werkgeheugen laag gescoord. Hij is 7 jaar in groep 4.

    Ik weet me geen raad.

    Antwoorden
    Bernadette Sanders link
    11/16/2020 12:43:06 pm

    Beste Touria
    Zou jij je mailadres kunnen sturen naar [email protected] , dan stuur ik aan jou een reactie.
    Vriendelijke groet Bernadette Sanders(eigenaar Smartonderwijs)

    Antwoorden
    Nina
    6/8/2022 11:50:01 pm

    Hoe komt het dat het werkgeheugen los staat van het iq en dat het toch het iq bepaalt bij zo een iq test. Ook mijn zoon scoorde erg laag op werkgeheugen maar ik lees net dat het niets met het iq te maken heeft!

    Antwoorden
    Javier Ortega Araiza link
    9/27/2023 02:34:30 am

    Great shaare

    Antwoorden



    Laat een antwoord achter.

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2025
      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Lid  NVO
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages



    Samenwerkingen
    SMARTlinks
    Artikelen
    ​Downloads
    Nascholingsaanbod
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto van Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top