06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten TOS
    • WereldTOSdag
    • Nascholingsaanbod
      • Opties nascholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • Downloads en links
      • SMARTlinks
      • HAND-OUT Deelnemers

    Smartonderwijs Blogs

    Wat iedere docent over dyslexie zou moeten weten

    10/26/2013

    0 Comments

     
    Over het algemeen kunnen we stellen dat in elke klas gemiddeld 10% van de kinderen dyslexie heeft. Weet dan ook elke docent waar hij of zij rekening mee moet houden?
    Er zijn een aantal belangrijke punten die elke docent zou moeten weten. 
     
    - Accepteer het probleem!
    Het is niet tijdelijk, het verdwijnt niet als de leerling nog harder werkt of ongeacht alle maatregelen. Een dove leerling gaat ook niet opeens horen. 
    - Deze leerlingen zijn niet ongeconcentreerd of ongemotiveerd!
    In de loop der jaren is de motivatie en het zelfbeeld beschadigd 
    - Deze leerlingen zijn niet dom!!
    Ze hebben meer tijd nodig om de (met name) geschreven talige informatie te verwerken. 
    - Bied structuur en overzicht.
    Deze leerlingen hebben moeite met het leren van informatie zonder samenhang . 
    - Dyslexie is GEEN modeverschijnsel 
    - Accepteer eenvoudig taalgebruik.
    Deze leerlingen hebben moeite met het onder woorden brengen van wat ze precies bedoelen. 
    -
    Deze leerlingen hebben moeite met het overschrijven van bordaantekeningen of het maken van goede dictaten.
    Laat ze niet overschrijven an het bord of tijdens instructie vlug aantekeningen maken. Geef ze een printversie van het smartbord. 
    - Moderne vreemde talen hebben extra aandacht nodig.
    Controleer het gemaakte huiswerk van deze leerlingen, ze herkennen de fouten niet in het gemaakte werk. 
    - Leg vooral het accent op wat ze wel kunnen. 
    - Geef deze leerlingen een dyslexie kaart.
    Zeker in het begin van het schooljaar is niet elke docent goed op de hoogte van wat deze leerling nodig heeft . 
    - Maak afspraken over het hanteren van spellingcijfers. 
    - Bespreek welke spellingfouten worden meegeteld in de beoordeling.
    Er is een onderscheid tussen inzichtfouten en andere fouten. 
    - Geef ruim van te voren de leeslijst van de te lezen boeken voor elke taal. 
    - Geef ruim van te voren aan wanneer een werkstuk ingeleverd moet zijn.
    Geef daarbij handvaten en concrete richtlijnen. 
    -
    Laat de leerling gebruik maken van de hulpmiddelen waar hij of zij gewend
    is mee te werken
    . 
    - Met pre-teaching steek je in op succeservaringen 
    - Geef geen onverwachte toetsen!
    Deze leerlingen hebben bij het huiswerk veel extra tijd nodig en planning. 
    -
    Zet geen rode strepen onder spellingfouten als het een toets betreft die
    een andere kennis toetst dan de spelling
    . 

    *  Geef extra tijd bij toetsen
    *  Geef indien gewenst ingesproken toetsen en een rustige werkplek.
    *  Toetsen met meer alinea’s zodat het overzichtelijk is en met een groter
    lettertype.
    *  Eenduidigheid onder de docenten van de leerling. Vooral duidelijke
    schoolafspraken met betrekking tot de toetsen.
    0 Comments

    Een gemotiveerde werkhouding = succes

    10/3/2013

    0 Comments

     
    "Motivatie is een voortdurend proces van prikkelen en geprikkeld worden" (Ivo Mijland) deze uitspraak las ik in een artikel over motiveren en ik was meteen gemotiveerd om verder te lezen. Een simpele zin die mij meteen nieuwsgierig maakte.
    De juiste prikkels.....Dat is ook wat je motiveert om verder te gaan. Nieuwsgierigheid, enthousiasme, betrokkenheid.... Allemaal prikkels die in het onderwijs zouden kunnen leiden tot leerlingen die gemotiveerd zijn tot onderwijs en leren.

    Zo zijn er twee definities met betrekking tot "motivatie"
    - motivatie is de prikkel die mensen beweegt iets te doen( of te laten) vanuit de gedachte er iets positiefs aan over te houden.

    - motivatie is het geheel van externe factoren die mensen prikkelt om iets te doen of te laten.

    M-O-T-I-V-A-T-I-E
    - Meerzijdig partijdig = iedereen is van betekenis, sta aan de kant van alle leerlingen, collega's en jezelf
    - Ontmoeting = iedereen verdient t om gezien te worden als individu in een netwerk van relaties
    - Toekomst = richt het vizier op waar je naar toe wil en niet op waar je last van hebt.
    - Invloed = laat leerlingen invloed en medezeggenschap ervaren, hoe meer invloed, hoe hoger de motivatie.
    - Veiligheid = werk aan een leer- en leefklimaat waarin niemand zich zorgen hoeft te maken over zijn veiligheid in de groep.
    - Autonomie = heb er vertrouwen in dat elke leerling zijn eigen keuzes verantwoord kan maken.
    - Trots = zorg dat iedereen trots mag, kan en durft te zijn op zichzelf en anderen
    - Interesse = toon interesse in de leefwereld van je kinderen.
    - Erkenning = geef erkenning voor inzet, maar ook voor onrecht.

    Hoe werkt dat in de praktijk.... Hoe motiveren we de leerlingen?
    - Zorg voor een veilige groep!
    Leerlingen moeten zichzelf kunnen zijn in de groep. Hoe veiliger de groep , hoe beter de leerhouding.

    - Enthousiast maakt enthousiast.
    Een leerkracht die enthousiasme uitstraalt, motiveert zijn leerlingen. Een les die enthousiast gegeven wordt inspireert!

    - Verbinding maken met de interessewereld
    Weet wat leerlingen bezig houdt en maak er gebruik van in je les

    - Gebruik maken van de wereld om je heen. 
    Een les die zich alleen richt op de inhoud van schoolboeken motiveert niet. Verbind de les met verhalen, voorbeelden, korte filmpjes, social media etc. 

    - Geef leerlingen invloed, dan zijn ze doorgaans meer te motiveren. 

    - Stel jezelf als leerkracht de vraag, wat zou ik van deze les gevonden hebben?
    Vervolg dit met de vraag wat je als  leerling nodig hebt om enthousiaster te worden.

    - Geef vooral positieve feedback. Laat merken dat je motivatie waardeert. Feedback op inzet is misschien belangrijker dan feedback op resultaat.

    - Wees nieuwsgierig naar de leerling, zijn verhaal, zijn achtergrond. Waarom is de leerling gedemotiveerd? Vanuit deze kennis kan je werken aan de motivatie volgens bovenstaande punten.

    Straffen omdat een leerling geen huiswerk maakt? Straffen omdat een leerling niet gemotiveerd is.....
    Straf geven of een aanpak die motiverend werkt:
    - laat de leerling een gedicht, lied, schema, powerpoint, mindmap oid maken van de gemiste leerstof.
    - laat de leerling een filmpje op internet opzoeken die aansluit bij de les en het onderwerp.
    - laat de leerling een gebruiksaanwijzing schrijven met " zo motiveer je mij" . Dit is overigens handig om van elke leerling te weten en zou een mooi opstel onderwerp zijn.
    - laat de leerling een verhaal schrijven over de plek waar hij het meest gemotiveerd is om te presteren. 
    - laat bepaalde lessen of onderwerpen in de les deels invullen door de leerlingen. Een korte presentatie, gebruik van social media, gebruik van apps, uitleg op internet, maak met de leerlingen een eigen blog of website over de lessen. Creëer op deze wijze betrokkenheid in de groep van alle leerlingen. Geef ze hier een eigen verantwoordelijkheid in.
    0 Comments

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2025
      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Lid  NVO
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages



    Samenwerkingen
    SMARTlinks
    Artikelen
    ​Downloads
    Nascholingsaanbod
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top