Er zijn een aantal belangrijke punten die elke docent zou moeten weten.
- Accepteer het probleem!
Het is niet tijdelijk, het verdwijnt niet als de leerling nog harder werkt of ongeacht alle maatregelen. Een dove leerling gaat ook niet opeens horen.
- Deze leerlingen zijn niet ongeconcentreerd of ongemotiveerd!
In de loop der jaren is de motivatie en het zelfbeeld beschadigd
- Deze leerlingen zijn niet dom!!
Ze hebben meer tijd nodig om de (met name) geschreven talige informatie te verwerken.
- Bied structuur en overzicht.
Deze leerlingen hebben moeite met het leren van informatie zonder samenhang .
- Dyslexie is GEEN modeverschijnsel
- Accepteer eenvoudig taalgebruik.
Deze leerlingen hebben moeite met het onder woorden brengen van wat ze precies bedoelen.
- Deze leerlingen hebben moeite met het overschrijven van bordaantekeningen of het maken van goede dictaten.
Laat ze niet overschrijven an het bord of tijdens instructie vlug aantekeningen maken. Geef ze een printversie van het smartbord.
- Moderne vreemde talen hebben extra aandacht nodig.
Controleer het gemaakte huiswerk van deze leerlingen, ze herkennen de fouten niet in het gemaakte werk.
- Leg vooral het accent op wat ze wel kunnen.
- Geef deze leerlingen een dyslexie kaart.
Zeker in het begin van het schooljaar is niet elke docent goed op de hoogte van wat deze leerling nodig heeft .
- Maak afspraken over het hanteren van spellingcijfers.
- Bespreek welke spellingfouten worden meegeteld in de beoordeling.
Er is een onderscheid tussen inzichtfouten en andere fouten.
- Geef ruim van te voren de leeslijst van de te lezen boeken voor elke taal.
- Geef ruim van te voren aan wanneer een werkstuk ingeleverd moet zijn.
Geef daarbij handvaten en concrete richtlijnen.
- Laat de leerling gebruik maken van de hulpmiddelen waar hij of zij gewend
is mee te werken.
- Met pre-teaching steek je in op succeservaringen
- Geef geen onverwachte toetsen!
Deze leerlingen hebben bij het huiswerk veel extra tijd nodig en planning.
- Zet geen rode strepen onder spellingfouten als het een toets betreft die
een andere kennis toetst dan de spelling.
* Geef extra tijd bij toetsen
* Geef indien gewenst ingesproken toetsen en een rustige werkplek.
* Toetsen met meer alinea’s zodat het overzichtelijk is en met een groter
lettertype.
* Eenduidigheid onder de docenten van de leerling. Vooral duidelijke
schoolafspraken met betrekking tot de toetsen.