De juiste prikkels.....Dat is ook wat je motiveert om verder te gaan. Nieuwsgierigheid, enthousiasme, betrokkenheid.... Allemaal prikkels die in het onderwijs zouden kunnen leiden tot leerlingen die gemotiveerd zijn tot onderwijs en leren.
Zo zijn er twee definities met betrekking tot "motivatie"
- motivatie is de prikkel die mensen beweegt iets te doen( of te laten) vanuit de gedachte er iets positiefs aan over te houden.
- motivatie is het geheel van externe factoren die mensen prikkelt om iets te doen of te laten.
M-O-T-I-V-A-T-I-E
- Meerzijdig partijdig = iedereen is van betekenis, sta aan de kant van alle leerlingen, collega's en jezelf
- Ontmoeting = iedereen verdient t om gezien te worden als individu in een netwerk van relaties
- Toekomst = richt het vizier op waar je naar toe wil en niet op waar je last van hebt.
- Invloed = laat leerlingen invloed en medezeggenschap ervaren, hoe meer invloed, hoe hoger de motivatie.
- Veiligheid = werk aan een leer- en leefklimaat waarin niemand zich zorgen hoeft te maken over zijn veiligheid in de groep.
- Autonomie = heb er vertrouwen in dat elke leerling zijn eigen keuzes verantwoord kan maken.
- Trots = zorg dat iedereen trots mag, kan en durft te zijn op zichzelf en anderen
- Interesse = toon interesse in de leefwereld van je kinderen.
- Erkenning = geef erkenning voor inzet, maar ook voor onrecht.
Hoe werkt dat in de praktijk.... Hoe motiveren we de leerlingen?
- Zorg voor een veilige groep!
Leerlingen moeten zichzelf kunnen zijn in de groep. Hoe veiliger de groep , hoe beter de leerhouding.
- Enthousiast maakt enthousiast.
Een leerkracht die enthousiasme uitstraalt, motiveert zijn leerlingen. Een les die enthousiast gegeven wordt inspireert!
- Verbinding maken met de interessewereld
Weet wat leerlingen bezig houdt en maak er gebruik van in je les
- Gebruik maken van de wereld om je heen.
Een les die zich alleen richt op de inhoud van schoolboeken motiveert niet. Verbind de les met verhalen, voorbeelden, korte filmpjes, social media etc.
- Geef leerlingen invloed, dan zijn ze doorgaans meer te motiveren.
- Stel jezelf als leerkracht de vraag, wat zou ik van deze les gevonden hebben?
Vervolg dit met de vraag wat je als leerling nodig hebt om enthousiaster te worden.
- Geef vooral positieve feedback. Laat merken dat je motivatie waardeert. Feedback op inzet is misschien belangrijker dan feedback op resultaat.
- Wees nieuwsgierig naar de leerling, zijn verhaal, zijn achtergrond. Waarom is de leerling gedemotiveerd? Vanuit deze kennis kan je werken aan de motivatie volgens bovenstaande punten.
Straffen omdat een leerling geen huiswerk maakt? Straffen omdat een leerling niet gemotiveerd is.....
Straf geven of een aanpak die motiverend werkt:
- laat de leerling een gedicht, lied, schema, powerpoint, mindmap oid maken van de gemiste leerstof.
- laat de leerling een filmpje op internet opzoeken die aansluit bij de les en het onderwerp.
- laat de leerling een gebruiksaanwijzing schrijven met " zo motiveer je mij" . Dit is overigens handig om van elke leerling te weten en zou een mooi opstel onderwerp zijn.
- laat de leerling een verhaal schrijven over de plek waar hij het meest gemotiveerd is om te presteren.
- laat bepaalde lessen of onderwerpen in de les deels invullen door de leerlingen. Een korte presentatie, gebruik van social media, gebruik van apps, uitleg op internet, maak met de leerlingen een eigen blog of website over de lessen. Creëer op deze wijze betrokkenheid in de groep van alle leerlingen. Geef ze hier een eigen verantwoordelijkheid in.