Voor een kind met autisme is de informatieverwerking en zeker ook de talige informatie een hoop informatie die gefragmenteerd binnenkomt. Alle informatie die een kind met autisme binnenkrijgt neemt het kind gefragmenteerd waar. De binnengekomen informatie moet tot een samenhangend geheel gepuzzeld worden om er betekenis aan te geven.
Een gesprek met deze leerlingen kan dus voor de leerling erg vermoeiend en moeilijk zijn. Het kan leiden tot volledig afsluiten, tot boos worden of een volledig niet begrijpen. Overprikkeling noemen we dat dan.
Er is denktijd en verwerkingstijd nodig om van alle losse stukjes een geheel te maken.
Een gesprek met deze kinderen is succesvol als het gesprek gekaderd en getructureerd wordt.
Wat moet je vooral niet doen:
te veel vragen
te veel vertellen , informatie geven
niet op het kind zijn beleving afstemmen
abstracte taal gebruiken
sarcastisch zijn
gezegden gebruiken
in een drukke, onrustige ruimte praten
snel, met een hoge stem en boos praten
met veel gebaren praten
Wat wel doen:
zoek een rustige ruimte en ga samen aan tafel zitten
teken of schrijf in mind map wat je samen bespreekt
stem af op een voor het kind bekende gebeurtenis
spreek rustig, gebruik vooral concrete taal
en geef het gesprek kaders vanuit de 5 puzzelstukjes:
-wie
-wat
-hoe
-waar
-wanneer
Op deze manier zijn we duidelijk in de communicatie met het kind en kunnen we ze in de comunicatie handvatten bieden.
Elk gesprek kan je kaders geven met deze 5 puzzelstukjes. Deze stukjes kunnen met elkaar het hele verhaal vormen. Voor het kind kan een gebeurtenis op deze manier overzichtelijk worden. Stress rond een bepaalde gebeurtenis kan er mee gereduceerd worden. In een mindmap kan dit gesprek voor het kind heel overzichtelijk gemaakt worden en hoeft het kind niet alle talige informatie te onthouden.
Wanneer het gaat over werkhouding en huiswerk kan dit ook heel goed toegepast worden.
Belangrijk is ook hierbij...neem de tijd, luister naar het kind en vraag met deze vragen door.
Wil je meer weten over deze Auti-communicatie dan beveel ik van harte het gelijknamige boek aan van Colette de Bruin (ISBN 978-90-75129-99-1)
In haar boek beschrijft ze waarom het noodzakelijk is dat je de communicatie aanpast aan iemand met een Autisme Spectrum Stoornis.