Cluster 2 betreft leerlingen met problemen in de auditieve waarneming en m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
Kinderen met autisme vinden we juist ook vooral veel in deze doelgroep. Kinderen met autisme hebben juist veel problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
Wanneer er sprake is van gedragsmatige problemen of een cognitieve of fysieke beperking dan valt deze problematiek buiten cluster 2.
Wat valt er dan m.b.t. autisme binnen het cluster 2 hulpaanbod?
Op de website van het steunpunt voor autisme staat het volgende...:
Een leerling met autisme omschreef zijn stoornis als “ mijn hersenen denken anders”. De huidige wetenschap gaat er steeds meer vanuit dat er sprake is van een organisch defect in de hersenen. De informatie wordt anders in de hersenen verwerkt en opgeslagen.
Dit heeft gevolgen voor de ontwikkeling van de leerling op het gebied van communicatie, sociaal en emotionele ontwikkeling, spel, het dagelijks handelen, motoriek en zelfvertrouwen.
Een van de grootste problemen voor een leerling met autisme is dat het geen ordening en samenhang kan aanbrengen in de informatie. Alle informatie zijn als het ware losse puzzelstukjes. Het ordenen van deze puzzelstukjes vraagt veel energie van de leerling. In de communicatie moet je ook “plannen en ordenen. ” Wanneer ben ik aan de beurt om iets te zeggen? Wanneer de ander? Hoe start je een gesprek? Er zijn ook leerlingen met ASS die veel en graag praten maar hierbij niet adequaat kunnen reageren op een antwoord of in een gesprek. Leerlingen met ASS nemen de taal vaak letterlijk waardoor misverstanden in de communicatie ontstaan.
Op het gebied van taalgebruik (pragmatiek) heeft de leerling wel behoefte aan een steuntje in de rug. Wanneer een kind met een normale intelligentie begeleiding/ondersteuning nodig heeft in de communicatie kan de expertise van ”cluster 2” worden ingeroepen. Samen met de leerling wordt de woordenschat uitgebreid zodanig dat de leerling weet wat de taalinhoud maar ook sociaal taalgebruik geoefend. Belangrijk is dat de leerling de taal in de juiste situaties kan toepassen. Door handelingen te verwoorden, te komen tot denken en doen komt de leerling tot ontwikkeling.
Deze leerlingen zijn gebaat bij de hulp en de expertise vanuit cluster 2.
Scholen kunnen kosteloos consultaties aanvragen bij Auris als ze vragen hebben over een leerling die problemen heeft op het gebied van de spraak- taalontwikkeling en/of communicatie. Deze mogelijkheid van preventieve ambulante begeleiding (consultatie en advies C&A) kan aangevraagd worden via de website van Auris.
Logopedisten kunnen dit naar scholen adviseren, ook de samenwerkingsverbanden, maar ook de scholen zelf kunnen dit initiatief nemen.
Steunpunt autisme heeft op de website observatie formulieren als downloads die een duidelijk beeld kunnen geven van de leerling met autisme en de problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
Deze lijsten helpen school of andere verwijzers op weg bij een indicatie aanvraag of voor een consultatie.
http://www.steunpunt-autisme.nl/website/index.php/downloads/category/11-ass-en-taal