06 460 74 116
    SMARTonderwijs
    • Home
      • SMART thinking
      • Samenwerkingen
      • Contact >
        • Disclaimer
        • klachtenregeling
        • Privacy
    • De boeken!
      • Recensies boeken
    • Communicatiekaarten
    • Scholingsaanbod
      • Online scholingsdagen
      • Webinars
      • Online Masterclass aanbod
      • Opties scholing over TOS
    • Artikelen
      • Blog
    • LINKS en downloads
      • HAND-OUT Deelnemers
      • SMARTlinks en filmpjes

    Smartonderwijs Blogs

    Passendonderwijs: Autisme en begeleiding vanuit cluster 2

    5/20/2014

    0 Comments

     
    Foto
    De huidige clusterindeling is verdwenen met ingang van augustus 2014 en de scholen voor cluster 3 en 4 gaan op in de samenwerkingsverbanden, terwijl cluster 1 en 2 landelijk werkende instellingen zijn geworden.

    Cluster 2 betreft leerlingen met problemen in de auditieve waarneming en m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
    Kinderen met autisme vinden we juist ook vooral veel in deze doelgroep. Kinderen met autisme hebben juist veel problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
    Wanneer er sprake is van gedragsmatige problemen of een cognitieve of fysieke beperking dan valt deze problematiek buiten cluster 2.


    Wat valt er dan m.b.t. autisme binnen het cluster 2 hulpaanbod?

    Op de website van het steunpunt voor autisme staat het volgende...:
    Een leerling met autisme omschreef zijn stoornis als “ mijn hersenen denken anders”. De huidige wetenschap gaat er steeds meer vanuit dat er sprake is van een organisch defect in de hersenen. De informatie wordt anders in de hersenen verwerkt en opgeslagen. 
    Dit heeft gevolgen voor de ontwikkeling van de leerling op het gebied van communicatie, sociaal en emotionele ontwikkeling, spel, het dagelijks handelen, motoriek en zelfvertrouwen.

    Een van de grootste problemen voor een leerling met autisme is dat het geen ordening en samenhang kan aanbrengen in de informatie. Alle informatie zijn als het ware losse puzzelstukjes. Het ordenen van deze puzzelstukjes vraagt veel energie van de leerling. In de communicatie moet je ook “plannen en ordenen. ” Wanneer ben ik aan de beurt om iets te zeggen? Wanneer de ander? Hoe start je een gesprek? Er zijn ook leerlingen met ASS die veel en graag praten maar hierbij niet adequaat kunnen reageren op een antwoord of in een gesprek. Leerlingen met ASS nemen de taal vaak letterlijk waardoor misverstanden in de communicatie ontstaan.
    Op het gebied van taalgebruik (pragmatiek) heeft de leerling wel behoefte aan een steuntje in de rug. Wanneer een kind met een normale intelligentie begeleiding/ondersteuning nodig heeft in de communicatie kan de expertise van ”cluster 2” worden ingeroepen. Samen met de leerling wordt de woordenschat uitgebreid zodanig dat de leerling weet wat de taalinhoud maar ook sociaal taalgebruik geoefend. Belangrijk is dat de leerling de taal in de juiste situaties kan toepassen. Door handelingen te verwoorden, te komen tot denken en doen komt de leerling tot ontwikkeling.


    Deze leerlingen zijn gebaat bij de hulp en de expertise vanuit cluster 2.
    Scholen kunnen kosteloos consulta­ties aanvragen bij Auris als ze vragen hebben over een leerling die  problemen heeft op het gebied van de spraak- taalontwikkeling en/of communicatie. Deze mogelijkheid van preventieve ambulante begeleiding (consultatie en advies C&A) kan aangevraagd worden via de website van Auris.


    Logopedisten kunnen dit naar scholen adviseren, ook de samenwerkingsverbanden, maar ook de scholen zelf kunnen dit initiatief nemen.
    Steunpunt autisme heeft op de website observatie formulieren als downloads die een duidelijk beeld kunnen geven van de leerling met autisme en de problemen m.b.t. de communicatieve redzaamheid.
    Deze lijsten helpen school of andere verwijzers  op weg bij een indicatie aanvraag of voor een consultatie.

     http://www.steunpunt-autisme.nl/website/index.php/downloads/category/11-ass-en-taal



    0 Comments



    Leave a Reply.

      Bernadette Sanders

      Met SMARTonderwijs wil ik hulp bieden aan die groep kinderen, die met hun problemen een weg proberen te vinden om zich staande te houden in het onderwijs en in onze 'verwachtingsvolle' maatschappij.

      Door scholing te verzorgen en handvatten te bieden aan leerkrachten en docenten teams hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan het 'passend onderwijs' waarin kinderen met een hulpvraag een plek moeten zien te vinden.

      Archief

      Maart 2018
      Januari 2018
      December 2017
      Maart 2017
      Januari 2017
      December 2016
      Oktober 2016
      September 2016
      Augustus 2016
      Juni 2016
      April 2016
      Maart 2016
      September 2015
      April 2015
      Maart 2015
      Februari 2015
      Januari 2015
      November 2014
      Oktober 2014
      September 2014
      Juni 2014
      Mei 2014
      April 2014
      Februari 2014
      Januari 2014
      Oktober 2013
      September 2013
      Augustus 2013
      Maart 2013

      Categorieën

      Alles
      ADD
      ADHD
      Agenda
      Autisme
      AVP
      Basisonderwijs
      Belemmering Schoolsucces
      Coaching
      Communicatie
      Communicatieve Redzaamheid
      Doelen
      Doelstellingen
      Dyscalculie
      Dyslexie
      Executieve Functies
      Externaliserend Problemen
      Faalangst
      Frustratie
      Gedrag
      Gedragsproblemen
      Huiswerk
      Huiswerkplanner
      Hulpvraag
      Instructie
      Internaliserende Problemen
      Kwetsbaarheid
      Leerkracht
      Leerling
      Leerlinggesprek
      Leerproblemen
      Magister
      Motivatie
      Negatieve Spiraal
      Onderpresteren
      Onderwijs
      Onderwijsprofessionals
      Ongewenst Gedrag
      Onmacht
      Onvermogen
      Organiseren
      Passendonderwijs
      PDD-nos
      Pesten
      Plannen
      Planner
      Puberbrein
      Pubers
      Rekenproblemen
      Schrijfmotorisch
      SMART
      Sociaal- Emotioneel
      Taalontwikkelingsstoornis
      Taalproblemen
      Taalstoornis
      Tablets
      TOS
      Voortgezet Onderwijs
      Welbevinden
      Werkgeheugen
      Werkhouding
      Zelfbeeld

    Over SMARTonderwijs


    Contact
    Aanbod
    Lid  NVO
    Geregistreerd bij Registerleraar.nl als aanbieder.
    CRKBO geregistreerd docent

    Smart-Thinking
    Algemene voorwaarden
    ​Klachtenregeling
    ​Privacyverklaring

    Disclaimer
    ​


    SMARTPages


    SMARTlinks
    Samenwerkingen
    Artikelen 
    ​Downloads
    Scholingsaanbod
    Consultaties
    SmartThinking
    Communicatiekaarten
    Boeken
    Recensies boeken
    Deelnemers Hand-out
    ​Home




    ​ 
    ​

    Als leren niet vanzelf gaat ...
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Photo used under Creative Commons from Ministère du Travail, de l'Emploi et de la santé
    Back to top